Köpa båt – så hittar du rätt!
Båtköp är en inre strid mellan hjärta och förnuft. Det gäller att inte låta det ena eller det andra ta överhanden. Här är knepen som får dig att hitta rätt i djungeln av fritidsbåtar.
Att köpa båt är ett kärt besvär. Men det är också en krokig resa med många lömska fallgropar på vägen.
En bra start är är att göra en lista på vilka behov man har: Segel eller motor? Snabb eller långsam? Bobar eller öppen? Utom- eller inombordare? Ny eller begagnad…?
Nästa förnuftiga steg kan vara att slänga ovan nämnda lista i papperskorgen och göra en ny lista över vad man behöver – egentligen!
Drömbåten kan vara fel båt
För inte sällan är skillnaden mellan drömmen och hur det verkliga båtlivet sedan blir milsvid.
Att satsa på en båt med ståhöjd, fem kojplatser, dusch, toalett och pentry är poänglöst om det sedan visar sig att övernattningarna, efter fyra säsonger med båt, blev till antalet två.
Och de som var villiga att följa med likaså.
Sedan var det balansen mellan hjärta och förnuft. Hur perfekt en båt än må te sig i utställningshallen eller i marinan så kan den ha egenskaper som man inte kan ”lära sig leva med”.
Eller vad sägs om att den sticker för djupt för att komma in i hemmaviken?
Eller att den på amerikanskt daycruiser-manér saknar både skarndäck och annan väg att ta sig från sittbrunnen till fördäcket.
Då är det så lagom lätt att lägga till mot en skärgårdsklippa.
Håll köpsuget i schack!
Vägen till att hitta rätt båt är med andra ord att vara påläst, att hålla det värsta köpsuget i schack och att skynda långsamt.
Med en lagom dos is i magen kan man avvakta och sedan hugga som en kobra när drömläget dyker upp.
Har man tur som begagnatköpare så ser man sin blivande pärla uppe på land på sommaren när andra båtar är sjösatta sedan länge.
Då har man med stor sannolikhet hittat en så kallad ”tappad sug” med allt vad det innebär av möjligheter att pruta eller få igenom ett skambud.
Tappad sug bästa kapet
På ”tappade sugar” finner man inte sällan också skavanker som smutsiga stuvutrymmen, jordslag på dynor och kapell, trasiga lampor och annat som är små problem och ytterligare anledning att pruta för den som står i begrepp att köpa.
Men som alla är en dryg uppförsbacke för den som har ledsnat på sin båt.
Sist men inte minst är det en klok idé att anlita en besiktningsman eller någon annan kunnig person som kan syna båten i sömmarna innan du slår till.
Utöver kunskap bidrar din kunnige följeslagare med förmågan att se objektet på ett nyktert sätt – vilket inte alltid är fallet med den som har fallit pladask.
Lycka till!
11 sätt att få båtköpet att gå snett
- Tro på dig själv. Det du inte vet om båtar är inte värt att veta. Anlita därför inte en besiktningsman eller någon annan båtkunnig.
- Strunta i bankens ursprungliga lånelöfte. De skjuter säkert till mer när de får veta vilken pärla du har fått tag på.
- Oroa dig inte för att det luktar bränsle i båten. Det är bara manligt.
- Var trygg med att durkar som flyter omkring i båten lägger sig till rätta bara kondensen får torka ur.
- Gå med på säljarens förslag att göra upp båtaffären på en avlägsen parkeringsplats klockan 23.30.
- Fråga inte efter tidigare ägare eller i vilket bolag båten är försäkrad. Undvik också att fråga om båtens historia, man vill ju inte snoka.
- Bry dig inte om petitesser som att båten har blåsor under vattenlinjen eller att det flyter omkring olja i motorrummet.
- Bry dig inte om sprickor i kölens bakkant.
- Lita fullt ut på säljaren i alla lägen. Hen vet trots allt mest om sin båt.
- Håll inte inne en del av köpesumman tills du har provkört eller provseglat båten. Var snäll mot säljaren som förmodligen är i behov av alla pengarna. Och det fort!
- Strunta i kvitto och köpekontrakt. Det är bara en massa pappersjobb. Ett handslag är ett handslag.