Fjordling 17 – en mycket svårslagen vinterbåt?

Mycket gott har sagts om Fjordling 17 men att den skulle vara fantastisk att köra på vintern var något nytt. Förklaring följer.

Fjordling_17_inledningsbild
Mycket har sagts om Fjordling 17 men att den skulle vara fantastisk att köra på vintern var något nytt.

Egentligen handlar det inte så mycket om årstiden utan mer om att Olle Corneman gärna kör sin Fjordling 17 – oavsett väder. Så också i tisdags när han skulle besöka en annan Fjordling-entusiast som behövde råd och tips inför en renovering.

Fler reportage om Fjordling 17:
Nytt svindlande fartrekord – 81,1 knop
Fjordling 17 + Corvettemotor (LS1) = 80 knop
Svår krasch – Fjordling 17 gick av på mitten
Världsrekord – 47 Fjordlingar i rad
Stor fartfest med Fjordlingar

Olle kastade loss från hemmahamnen på Resarö och satte kursen mot Runmarö Båtvarv där mötet skulle ske. På akterspegeln sitter det en Mercury 200 Pro XS vilket som bekant innebär en hel hoper extra hästkrafter – utöver de som namnet antyder.

– Det blev en minnesvärd upplevelse i en glest trafikerad och svinkall skärgård, säger Olle, och fortsätter. Jag tänker inte minst på mitt möte med polisen i Lindalssundet.

Sommar eller vinter spelar mindre roll. Det finns inget dåligt Fjordling 17-väder enligt Olle Corneman som har smittat av sitt intresse på dottern Celine.

Berätta!

– Jag blev upphunnen av en polisbåt som verkade vara på utryckning och som körde i närmare 40 knop. Jag tänkte att jag skulle ge lite mer gas och hänga på i deras takt men polisen ville annat. De vinkade glatt och gav mig tecknet att trycka på för fullt vilket jag förstås gjorde. Man är ju inte den som vägrar lyda polismans order, säger Olle.

Ett gäng glada Fjordling-entusiaster alltså?

– Nja, de verkade i alla fall ha koll på att Fjordling 17 är en båt utöver det vanliga.

Apropå det – hur fort går din båt?

– Kan vi inte bara nöja oss med att säga att den är jättesnabb? Mest stolt är jag över förbrukningen som stannar på 0,6 liter per sjömil i 25 knop och 0,8 liter i 50 knop.

Varför Fjordling 17?

– För att det är ytterst få, om ens någon annan båt i jämförbar storlek, som slår Jan Herman Linges mästerverk från 1962. Den har fantastiska sjöegenskaper. Jag har haft min båt sedan jag var 16 år gammal, det vill säga i 42 år. Må vara att den låg i träda från att dottern var ett år tills att hon fyllde sjutton. Efter det var hon (båten) ingen vacker syn men jag fick ju fason på henne (fortfarande båten).

Så du har aldrig varit otrogen?

– Jo, jag har haft andra båtar parallellt men aldrig ens funderat på att göra mig av med Fjordlingen. Tvärt om har jag blivit ganska engagerad i att coacha andra som vill förstärka, renovera eller på annat sätt optimera sina Fjordlingar. Bland annat har jag tagit fram en ny relingslist som nu sitter på ett hundratal Fjordlingar i Sverige och utomlands.

Fjordling 17-ägare är generellt sett ett mycket båtkunnigt släkte som ofta och gärna rör sig i flock under stora båtträffar.

Hur får man båten att hålla för 200 hk eller mer?

– Det gäller att stärka upp den ordentligt. På Fjordling 17 är akterspegeln så gott som alltid rutten. Man får riva ut durken, avlägsna skummet och ta bort träet på akterspegeln varpå man bygger upp hela rasket igen – fast lite starkare den här gången. Jag har faktiskt tagit fram en manual som beskriver tillvägagångssättet.

Några fler händelser när du var ute i svinkylan?

– Inte annat än att det alltid är kul att köra båt även om det är kallt. Planen var att äta lunch på Bullandö krog men det var stängt. Det fick bli en tunnbrödsrulle i Stavsnäs istället.

Båtliv på vintern i all ära men Båtveckan i Öregrund tar ändå priset. Foto: Johan Waltari.

Så att köra Fjordling 17 på vintern har blivit din nya grej?

– Nej, inte nödvändigtvis. Att köra Fjordling 17, oavsett årstid och väderlek är min grej, avslutar Olle Corneman.