Fartyget med världens största batteripack trafikerar Öresund

Batteri-elfartyg-miljö-klimat-batteribank
Färjan Aurora drevs under 2022 på enbart el under 93 procent av sina verksamma sjötimmar.

Målet för rederiet Forsea är tydligt – bli ett av världens mest hållbara transportföretag. Senaste satsningen har varit ett rekordstort batteripack.

Ända sedan 2018 har rederiet Forsea arbetat med en elektrifiering av färjorna Tycho Brahe och Aurora, något som Hamnen skrivit om tidigare. Färjorna trafikerar sträckan mellan Helsingborg och Helsingör på Öresund och har blivit en populär dagsaktivitet i södra Sverige som kallas för att tura.

Men vägen mot eldrift har kantats av flera motgångar för rederiet.

Ett knappt år efter sjösättningen upptäcktes problem med flera av batterierna på rederiets gröna flaggskepp. Då tvingades satsningen att sättas på paus och drivmedlet gick från el till diesel.

Ny utrustning ska framtidssäkra färjorna

Men under fjolåret utrustades färjan Tycho Brahe med världens största batteripack. Förhoppningen från rederiets håll är att denna uppgradering ska säkra färjelinjens eldrift under de kommande fem till tio åren innan en ny behövs.

– Våra mål är högt ställda och det här är ytterligare ett stort steg i rätt riktning för att nå vår dröm. Att bli ett av världens mest hållbara transportföretag, skrev Kristian Durhuus i ett pressmeddelande, vd på Forsea, när Tycho Brahe togs i drift igen efter uppgraderingen.

I samband med detta kunde rederiet också meddela fler goda nyheter. Nämligen att Brahes systerskepp Aurora under 2022 drivits på el under 93 procent av alla sina verksamma sjötimmar. En siffra som de hoppas ska kunna stiga till hela 97 procent för båda färjorna under de kommande åren.

I klippet syns ett nyhetsinslag från 2019 när de nya elektrifierade färjorna nyligen satts i bruk.