Beluga 24 – foilande eldriven färja snart redo för Stockholm
Redan om två år ska två kolfiberbyggda och semifoilande passagerarkatamaraner vara redo för snabb kollektivtrafik i Stockholm. Den ena batteri- och den andra vätgasdriven.
Visionen, som var emissionsfria vattenburna transporter i stadsnära miljöer, har nu växt till mer än bara en vision. Inte minst i Stockholm där en batteri-/vätgasdriven, kolfiberbyggd och foilande passagerar-katamaran ska vara verklighet redan om två år.
Semifoil för lägre förbrukning och högre fart
Egentligen borde vi nog kalla denna nya eldrivna färja för semifoilande, då tekniken i det här fallet handlar om ett bärplan som sitter mellan skroven och som i hög fart ska klara att lyfta ur skroven till hälften.
Det ska resultera i en fart på 30 knop med en förbrukning på 30 kWh per sjömil, vilket är 30 gånger mer än Candelas nya C-8.
För att sätta det i ett fritidsbåtsperspektiv ska vi göra en något långsökt och ganska fragil, men ändå kul beräkning: Candela hävdar en förbrukning på 1 kWh per sjömil. Med fyra personer ombord blir det alltså 0,25 kWh per person. Om Beluga 24 nu fraktar 150 personer kan de stoltsera med en förbrukning på 0,2 kWh per sjömil, per passagerare.
Se också:
Med vätgas runt jorden – så funkar det
Stort kliv i satsningen på vätgas och bränsleceller!
HyCruiser 28 – med batteri och vätgas i 180 sjömil!
Bakom projektet står Green City Ferries som tillsammans med andra ledande aktörer, däribland Vaxholm komposit, alltså ska sjösätta två Beluga 24 som ska underlätta framkomligheten. Dels med 150 bekväma sittplatser men också med plats för 28 cyklar. Ombord finns också toaletter, USB-laddningsportar och WiFi-anslutning.
Rent och snabbt
Snabba vattenburna transporter för pendlare i storstäder är i sig inget nytt men här kan man alltså stoltsera med noll direkta utsläpp, minimalt svall och låga driftskostnader.
Med detta sagt utlovas alltså en stor kontrast till de dieselslukande färjor som drar stora svall och som smutsar ner omgivningen. Hemligheten ligger i en rad egenskaper där kolfiber, bärplan, solceller och framdriften med hjälp av antingen av batterier eller vätgasbränsleceller är viktiga delar.
Laddning och påfyllning
Till premiären om två år ska man också hinna med att bygga laddstationer för batterierna såväl som påfyllningsstationer för vätgas.
Fler ska nappa
– Sedan är visionen förstås att få andra att nappa på samma idé där Washington DC, Rhode Island, Seattle och Sydney bara är några högaktuella platser, säger Hans Thornell, styrelseordförande i Green City Ferries till Hamnen.