50 årsjubileum – isbrytaren Atle har banat väg i ett halvt sekel

Isbrytaren Atle – en trotjänare och en hjälte som har banat väg för Sveriges näringsliv i 50 år – firades ordentligt vid Stadsgårdskajen i Stockholm.

Isbrytare-Atle
Isbrytaren Atle levererades till Sjöfartsverket den 21 oktober 1974 och har tjänstgjort troget sedan dess. Foto: Patrik Ström.

Sjöfartsverkets isbrytare Atle har brutit is i fem decennier och behovet av isbrytning är, paradoxalt nog med tanke på klimatförändringarna, större än någonsin. Bland annat var infrastrukturminister Andreas Carlson ombord för att fira Atle.

Tacksam infrastrukturminister

Nio av tio varor till och från Sverige går via sjöfart. Utan Sjöfartsverkets statsisbrytare skulle svensk industri inte fungera och vissa hamnar i Norrland skulle komma att behöva stänga i upp till 130 dagar om året. Infrastrukturminister Andreas Carlson lyfte vikten av isbrytning i sitt högtidstal i samband med firandet på Atle under onsdagen.

– Isbrytarna är av avgörande betydelse för att hela Sveriges ska fungera, för att hålla alla hamnar öppna. Regeringen har avsatt medel för att påbörja omställningen till nya isbrytare, men Atle kommer ha en viktig roll några säsonger till. Jag vill tacka Sjöfartsverket och besättningen på Atle för allt arbete under de gångna åren och önska lycka till framåt, menade Andreas Carlson i sitt tal.

Avgörande för skogsindustrin

Elin Swedlund, transportansvarig på Skogsindustrierna, var tydlig med hur beroende skogsindustrin är av en fungerande isbrytning.

– Totalt exporterar vi för 160 miljarder om året och sysselsätter 120 000 personer. Svensk skogsindustri behöver fortsätta vara konkurrenskraftig och för det krävs en uppgradering av isbrytarflottan. Effektiva sjötransporter gör att vi kan vara konkurrenskraftiga. Jag vill tacka Atle och dess besättning för allt de gjort för skogsindustrin och för Sverige.

Trotjänaren Atle bygges på varvet Wärtsilä i Finland 1974 som första isbrytaren i sin klass och fick snart sällskap av Frej samt Ymer. 

Flottan med Atle och de övriga isbrytarna som byggdes på 1970- och 80-talet är trots att de är välunderhållna i stort behov av att bytas ut. Närmst ligger upphandling av en ny isbrytare som ska vara större, bredare och modernare och som Sjöfartsverket har fått välkommen finansiering för. Utöver det kommer det att behövas minst en stor till och verket utreder just nu vilket antal isbrytare Sverige behöver i framtiden, och vilken storlek de ska ha.

Vintersjöfarten måste fungera

– Sverige behöver en vintersjöfart som fungerar varje dag, dygnet runt för att Norrland ska kunna ha den infrastruktur som behövs. Vi behöver fler isbrytare, och inte bara en. Isbrytning bör jämställas med vinterväghållning på väg och järnväg som finansieras av staten, säger Berit Blomqvist, vd, Sveriges Skeppsmäklare.