Nya sjökorten – Sjöfartsverket svarar på kritiken
I torsdags publicerade Hamnen en artikel om båtorganisationernas hårda kritik gällande Sjöfartsverkets nya sjökort. Här får myndigheten chansen att ge svar på tal.
Svenska Kryssarklubben slog larm redan när de nya sjökorten för norrlandskusten kom i mars förra året. När sedan de nya korten för Roslagen och Stockholms skärgårdar kom ut så höjdes ytterligare upprörda röster.
Se också:
Sjöfartsverket backar – nya sjökorten behöver göras om
Sjöfartsverkets nya sjökort är en säkerhetsrisk!
Kritiken bestod bland annat i att sjökorten ”innehöll mängder med fel” och att ”tidigare farbara sund helt plötsligt inte längre var farbara”.
Fruktbar dialog
Enligt Svenska Kryssarklubbens generalsekreterare, Fredrik Norén inledde man då en fruktbar dialog med Sjöfartsverket som nu har gett resulterat.
Sjöfartsverket önskar nu få ett tillskott om 100 miljoner kronor för att sjökorten i större utsträckning ska kunna baseras på mätningar med moderna instrument och inte som idag; till stor del handlodad djupdata som kan vara upp till 80 år gammal.
– Jag håller med om att dialogen med Svenska Kryssarklubben har varit god men vill också vara tydlig med att vår hemställan om ytterligare 100 miljoner kronor gjordes redan innan dialogen med Kryssarklubben, säger Lisa Mjörning, kommunikationschef på Sjöfartsverket.
Förstår frustrationen
– Jag kan också förstå frustrationen över att vattenområden som bevisligen är farbara ser ut att inte vara farbara på de nya sjökorten. Det bästa hade förstås varit om uppdateringen hade kunnat göras genom sjömätning längs hela kusten. Något som dock inte är möjligt i dagsläget då ingen har uppdraget att sjömäta grunda vatten.
Lisa Mjörning är kommunikationschef på Sjöfartsverket.
Lisa Mjörning igen:
– Att uppdatera sjökort är ett oerhört omfattande projekt och en ständigt pågående process. Idag är bara mellan fyra och fem procent av vatten grundare än 10 meter uppmätta med moderna metoder.
Skulle kosta miljarder
– Att mäta hela Sveriges kuststräcka skulle kosta miljarder, vilket kan jämföras med de 100 miljoner som vi hoppas kunna använda till ett pilotprojekt.