Buster Magnum – nytt liv i legendaren
Vad nytt? Det är frågan vid en förta anblick av Buster Magnum. En närmare bekantskap avslöjar dock flera små, men avgörande, förbättringar. Se testen!
Man kan förstås skapa en ny båt från grunden. Eller så kan man förfina och förbättra det redan befintliga. Ett vägval där Buster Magnum har valt det senare alternativet.
Se också:
Test: Buster Magnum Cabin – en välkommen comeback
Buster Magnum Cabin – första intrycken från testen
Vi har med andra ord att göra med en båt som vid en första anblick är förvillande lik sina föregångare. Men som snart ska visa sig överglänsa dem med råge. Det handlar om en rad förfiningar och förbättringar som kan verka futtiga var för sig – men som gör mycket för helheten.
Bra skydd
Exempel på det är stuvfacken som faktiskt håller packningen torr i praktiken – och inte bara i teorin. Sedan har man lyckats med konststycket att skapa vindrutor som inte bara är snygga utan som också ger riktigt bra skydd mot fartvind och rykvatten. Något som alls icke är självklart.
Plats för åtta
Mest av allt gillar vi dock hur man med några snitsiga grepp har skapat betydligt mer plats i sittbrunnen i nya Buster Magnum. Därtill har pulpeterna fått sig en översyn när det gäller sina ergonomiska egenskaper.
Inget slammer
Till detta kommer köregenskaperna där Buster Magnum briljerar med en inbyggd pondus och en självklarhet som uppskattas när havet är upprört. Del av hemligheten ligger i att skrovet är särdeles väl isolerat och därmed föredömligt slammerfritt. Billigast åker man i trakterna kring 27 knop då förbrukningen stannar på en liter per sjömil vilket måste anses vara godkänt – med plus i kanten.
Övriga siffror lyder som följer:
35 knop – 1,3 liter per sjömil
40 knop – 1,6 liter per sjömil
45 knop – 1,9 liter per sjömil
Därmed inte sagt att Buster Magnum klarar sig helt utan plumpar i testprotokollet.
Se testen!