Skippo testar

Hydrolift X-32 DC – brutal daycruiser god för 100 knop!

Å ena sidan en familjeanpassad och övernattningsbar daycruiser. Å andra sidan ett fartvidunder med fartresurser på 100 knop. Frågan är hur det går ihop?

Lugnet före stormen. Det är vad Skippos utsända reportrar upplever under genomgången av denna snitsiga och minst sagt potenta daycruiser. För snitsig är den i stort och smått när det kommer till allt från inredningslayout, planering och ända ned till detaljnivå – badstegen undantagen.

Brutal och familjeanpassad?

Vi har alltså att göra med något så ovanligt som en daycruiser som inte är helt igenom opraktisk. För se, här finns stuvfack så det förslår. Här finns också sittplatser, solbäddar och svängrum så att det räcker till halva kompisgänget – minst. Detta utan att det för den skull känns påträngande trångt i sittbrunnen.

Lika lite som man skulle komma på tanken att klaga på benutrymmet i baksätet på en sportbil så klagar vi sedan på den utmanande passagen mellan sittbrunn och fördäck. Sådant får man ha överseende med när det gäller högpotenta fartvidunder.

100 friska knop!

För ett fartvidunder är verkligen Hydrolift X32 DC. Vad sägs till exempel om en toppfart på 100 knop med 3 x Mercurys 450 hästare på akterspegeln? Det är förstås långt mer än vad som kan rekommenderas för de flesta. Men likväl föga förvånande då det är den före detta roadracing- och racerbåtföraren Bård Eker som står för designen.

När Skippos reportrar kastar loss nöjer vi oss dock med 2 x 450 hästkrafter där bak. Ett montage som dock räcker till närmare 75 knop. Och ja – det räcker för att pumpa igång adrenalinet för vanliga dödliga båtförare.

Vågad kombination

Likväl är det något som skaver. Hur fungerar egentligen kombinationen av X32:ans stekar- för att inte säga familjeanpassade, utförande med de enorma fartresurserna?

Se testen!