Max 68 – kaxig katamaran som står pall för det mesta
Det finns pontonbåtar för party. Och så finns det en variant vars hela väsen andas stabil grovis, slitvarg och laståsna. Max 68 var namnet.
Nog skulle man kunna piffa upp den med dynor och arrangera med såväl långbord som dansgolv för party. Fattas bara annat då Max 68 är godkänd för 14 personer och ytterligare 1 350 kilo last.
Men det är knappast grundtanken. Mer än något annat är detta en särdeles stabil, stryktålig, pålitlig och bärig laståsna för tunga transporter av allt från boskap till byggmaterial i skärgården.
Till skillnad från pontonbåtar av partykaraktär, såsom vi känner dem, och som ofta har rejäla fartresurser, får man i det här fallet nöja sig med en toppfart på 33 knop.
Andra har också läst:
33 väldigt stabila knop
Men det ska sägas – här snackar vi 33 väldigt värdiga, stabila och odramatiska knop även om man skulle möta aldrig så stökiga svall. För ändamålet är katamaranskrovet sylvasst och låter sig därmed inte påverkas nämnvärt i krabb sjö.
Öppen hytt
Som förare sitter man bekvämt, stänkfritt och säkert i något så ovanligt (än så länge) som en hytt med öppna sidor. Sidor som dock dock kan stängas till med kapell om så önskas. Och då snarare som skydd mot fartvinden snarare än för vågor och stänk som Max 68 har en förmåga att hålla stånga ändå.
Till detta kommer finesser som ett modulsystem på däcket som kan avlägsnas eller arrangeras som det passar. Ytterligare en finess är bogrampen eller lemmen som testpiloterna envisas med att kalla den. Oavsett vad så är den till stor hjälp när otympliga ting ska lastas – oavsett det gäller en skock får, en 4-hjuling eller upp till fjorton salongsberusade partyprissar.
När det kommer till köregenskaperna så bjuds stabilitet och pålitlighet i första hand och genuin körglädje i allra sista hand. Max 68 har en hög noshörning med sina dubbla Suzuki 215 hk där bak men det riktiga lyckoruset när man trycker på uteblir.
Andra har också läst:
Skaplig förbrukning
Max 68 gör sig allra bäst i trakterna kring 25 knop då man kommer undan med en förbrukning på skapliga 1,6 liter sjömil.
Se testen!