Skippo testar

Iron 827 Coupé – sportbåten har fått hytt!

Svenska Iron boats har slagit igenom med sina tuffa och sportiga öppna båtar. Nu tar de ett befintligt skrov och monterar en hytt därpå. Är det tillräckligt ambitiöst för att trycka till konkurrenterna i plåt? Se videon när vi testar!

När ordet hyttbåt kommer på tal så är det oftast en kantig historia med primärt praktiska egenskaper som dyker upp i sinnet. Ofta handlar det om en båt i aluminium vars syfte är att leverera en säker och bekväm färd i alla väder, gärna året runt. Alltså en trotjänare snarare än ett entusiastfordon, ni vet ett sådant som man slänger ett öga över axeln efter när man lämnar det vid bryggan.

Nä, det här är ett fordon utan lust att glänsa och som ska ge och ge, trots total avsaknad av omvårdnad.

Det är nog få som ser framför sig en Iron i det här segmentet. Snarare en Alukin, Arronet, Tärnskär, Lynxmar, TG eller, om man ändå har någon sorts ambition att platsa på paradbryggan, en Axopar, Saxdor eller Nimbus. Eller om man har fartambitioner en Anytec eller kanske till och med en Viggo.

Det står klart att Iron har hittat en annan väg in i hyttbåtsvärlden och det känns knappt som att den konkurrerar med någon av de ovan nämnda båtarna.

Hyttbåt på sportigt skrov

I mitt senaste filmade reportage har jag alltså testat Iron 827 Coupé och noggrant granskat design, köregenskaper, byggkvalitet och funktioner. Det här handlar om en sportbåt som fått hytt. En båt för dem som gillar Irons tuffa framtoning med sin låga profil, ribliknande puttifrånkorv längs skrovsidorna och minimalistiska design. Men som inte inte gillar när fartvinden ställer till frisyren och fryser nästipp och fingrar när man vill fortsätta att åka båt, samtidigt som alla tråkmånsar tar upp för vintern. Kanske är detta då det bästa av två världar? Cool sportbåt och hyttbåt i en. Lite som när Smuggler blev Segmo och man kunde få en hytt på ett långsmalt racigt skrov.

Snygg fritidsbåt snarare än tuff alubåt

Det som skiljer Iron 827 Coupé från många andra är utförandet. Hytten är liten och utförandet är minimalistiskt, nästan sparsmakat, och båten ger inte alls samma pansarstabila känsla som många konkurrenter i plåt levererar. Samtidigt kan det ju också vara dumt att skjuta över målet i robusthet, då det kommer till ett högre pris. Hur många behöver bryta is och braka in i bryggor och stäva mot klippavsatser, egentligen?

Iron överglänser dock de flesta plåtbåtar som plattform för sol, bad och vattensport.

Iron boats hittar sin egen väg bland hyttbåtar

Bakom varumärket Iron står järnbröderna från Göteborg. Designen är framtagen av Mannerfelt Design Team, kända för sina innovativa lösningar för såväl småbåtar som lyxyachter. Deras expertis har gett Iron 827 Coupe en speciell estetik och ett stabilt men ändå sportigt skrov. Det är traditionellt v-bottnat utan tvärgående steg som till exempel Goldfish och Axopar med flera satsat på. Det ger en särskilt känsla som jag beskriver i videon.

Levde inte upp till förväntningarna – på grund av slem

Som jag nämner i testen så tycker jag att fart- och bränslesiffrorna inte levde upp till mina förväntningar. Sannolikt berodde det på att det fanns slem på skrovet, som ökade friktionen. Det är alltid problematiskt när båtarna inte är tvättade. Återförsäljaren har nu skickat sina mätningar, dock inte med samma motor utan med 100 hk till och V10 istället för V8.

Toppfarten med den motorn och en fyrbladig RevolutionX-Propeller med stigning på 23 grader, var 54,2 knop. Förbrukningen i 22 knop blev 1,3 liter per sjömil, 1,4 i 28 knop, 1,7 i 37 knop, 2,1 i 41 knop och 2,4 liter per sjömil i knappa 45 knop. Siffror som varken kan hissas eller dissas, grovt sett så har liknande båtar har snarlik förbrukning.

Vill du se Iron 827 Coupe i action och få en tydlig bild av hur den presterar på vattnet? Missa inte mitt fullständiga filmade reportage där jag delar med mig av mina slutsatser, både positiva och kritiska. Klicka play på videon ovan!