Saxdor 400 GTO – välutvecklat koncept för soliga dagar
Välutvecklad – ja alltså bokstavligt talat – på alla sätt man kan tänka sig. Så lär vi känna den största Saxdor som har byggts. Se testen!
En rejäl pjäs på 12 meter och 10 ton som är god för farter upp mot 50 knop. Bara en sådan sak. Men det är ändå inte det som är grejen. Ej heller är det att denna förvuxna dagtursracer har föredömliga sjöegenskaper.
Nej, det är när vi kommer in på båtens alla speciella och mycket kreativa lösningar och finesser som vi närmar oss det som verkligen utmärker Saxdor 400 GTO. Funktioner som vi sällan Skippos utsände båttestare sällan eller aldrig sett maken till. Vi återkommer till dem.
Först ska vi bara konstatera att det kostar att låta 800 hästkrafter jobba för fullt på en och samma gång och när spjällen står på vid gavel så drar det iväg i 5,5 liter per sjömil. Nej, bättre då att nöja sig med 30 knop då man kommer undan med 4 liter.
Många ess i rockärmen
I övrigt är detta en utpräglad solskensbåt med ett rad ess i rockärmen. En solskensbåt som i ett huj (nåja) kan stängas till och göra sig utmärkt även när den svenska sommaren är som ruggigast. På samma tema är detta en överraskningarnas båt när det gäller mycket annat. Ta bara det sättet som detta blir en mycket rymlig och social badplattform när man fäller ned skrovsidorna. Eller det sätt som solbäddar kan trollas fram på där man minst anar.
Men det stannar inte där. För lyft bara på en dyna och en lucka till en av solbäddarna så säljer sig en hel ruff med dubbelkoj. Och nej, det är faktiskt inte tal om någon liten nödkoj utan ett komfortabelt och förvånansvärt luftigt sovutrymme för två vuxna.
Så fortsätter det med sittgrupper och solbäddar som kan trollas bort och trollas fram så som det passar och kanske bäst av allt – med rejäla passager och gångytor däremellan. Något som gör att denna ovan kallade solskensracer är faktiskt är en fullfjädrad weekender – minst.
Grundpriset är en sak…
Låt dock inte grundpriset, 3,6 miljoner kronor, lura dig. Innan Saxdor 400 GTO är utrustad och ser ut som i videon har det kostat ytterligare 2,4 miljoner kronor.
Se testen!