Fountaine-Pajot lanserar katamaran med svensk eldrift
Volvo Penta har länge levererat tekniska lösningar till den stora franska katamarantillverkaren. Nu tar de nästa steg tillsammans.
Volvo Penta har länge levererat tekniska lösningar till den stora franska katamarantillverkaren. Nu tar de nästa steg tillsammans.
Under pågående båtmässan i Cannes presenterar Volvo Penta sin nya elektriska Saildrive-lösning. Målet är att erbjuda en båt som inte bara är fri från utsläpp utan också är mer komfortabel än någonsin med snudd på ljudlös och vibrationsdrift gång.
Det sitter en elmotor i vardera skrov på Lucia-40 katamaranen och den lär vara särdeles lättmanövrerad i hamn. Dels såklart för att den är bred och har två motorer längst ut på vardera sidan men också för att vridmomenten är kraftfullt och tillgänglig direkt. Systemet erbjuder mer kraft och vridmoment vid låga hastigheter jämfört med en liknande dieselmotor.
En ny kundupplevelse
Enligt gänget bakom båt och teknik kommer avtäckningen av den elektriska prototypen just nu på grund av, eller ska vi säga tack vare, ”efter ett ökat intresse för utsläppsfritt båtliv och mognad av elektromobilitetstekniken”.
Volvo Penta har arbetat nära Fountaine-Pajot för att förstå kundens användningsmönster för hela båten. Den elektriska prototypen är baserad på Fountaine-Pajots omfattande databas för kundanvändning som exakt definierar drivcykler för ett brett spektrum av användarprofiler.
– Vår förståelse för hur kunderna använder sina båtar har stått till grund för det elektriska systemets design, säger Peter Granqvist, Chief Technology Officer på Volvo Penta.
Och det handlar inte bara om tyst framdrift utan också om att ljudlöst kunna driva luftkonditioneringen ombord. Med hjälp av batteripaketen kan den köras utan inblandning av generator i upp till 12 timmar.
Beprövad design ger mer kraft och vridmoment
Tekniken bakom den elektriska Saildriven baseras på Volvokoncernens beprövade konstruktioner för elektromobilitet – och många komponenter delas.
Beroende på hastighet och havsförhållanden har tekniken potential för upp till fyra timmar / 20 sjömil av elektrisk framdrift – perfekt för när man kör i känsliga eller begränsade områden. Ett mer typiskt scenario skulle vara att använda den elektriska Saildrive för att manövrera in och ut ur hamnar.
Söker feedback från branschen i ett tidigt skede
– Vi är glada över att lansera konceptet vid årets Cannes Yachting Festival, säger Björn Ingemanson, VD för Volvo Penta.
– Vi demonstrerar systemet på vattnet i ett försök att uppmuntra både användare och båtbyggare. Detta är det senaste exemplet på att Volvo Penta samlade marknadsåterkoppling i tidiga stadier av en ny teknikutveckling för att utmana våra antaganden och förfina produktegenskaper.
Vice vd:n för Fountaine Pajot är inte sen att haka på:
– Partnerskapet med Volvo Penta belyser värdet och önskvärdheten av elektronisk rörlighet för vår kundbas”, säger Romain Motteau. Att tas sig fram för motor utan buller är en otrolig upplevelse, och det är imponerande att känna kraften från elmotorerna. Vi förväntar oss att våra kunder ska vara glada över vad de ser i Cannes och den potential som det en dag kommer att ge deras segling.
Fountaine-Pajot Lucia 40
Räckvidd på el: 27 NM i 5 knop, 17 NM i 6 knop.
Toppfart på el: 8 knop, räckvidd 8 NM.
Batterier: 1 660 kg
Max motor: 2x20kWh
Laddningstid: 3 timmar.