Smaragd med elmotor – det funkar perfekt!
Då och då händer det att vi uppmärksammar annonser som sticker ut och är roliga på ett eller annat sätt. Detta är ett sådant tillfälle.

Utvecklingen av elmotorer och batterier går fort men likväl finns en utbredd skepsis.
En skepsis som grundar sig på så kallad räckviddsångest.

Men är denna ångest befogad?
Hamnen.se ringer och frågar Magnus Rydén som säljer sin Smaragd med elmotor på Blocket.se.
Hur fungerar det att ha en Smaragd med elmotor?
– Det är inga problem så länge man inte hänger upp hela sitt båtliv på motorgång, säger Magnus Rydén.
Magnus fortsätter:
– För oss blir ju mest ut och in ur hamnar även om min Smaragd med elmotor kan mycket mer än så.
– Som exempel kan jag nämna att jag brukar gå hela Sotenkanalen, två timmar i fyra knop, utan problem.

Fler exempel?
– Ja, mer extremt var när vi kastade loss från en båtutställning inne i centrala Göteborg i 16-17 sekundmeter. Då gick vi för motor rakt mot vinden i en timme och tjugo minuter.
Fortfarande dyrt
Så varför tror du att det fortfarande är ovanligt med elmotorer i segelbåtar när det bevisligen fungerar så bra?
– Därför att elmotorer, eller snarare batterierna, fortfarande är dyra. Men priserna går ju nedåt så det kommer nog att bli allt vanligare med elmotorinstallationer i segelbåtar, avslutar Magnus Rydén.