Ryck 280 – med inbyggd pondus på köpet
I det snabbt växande utbudet av båtar med raka stävar, låga fribord och breda aktrar framstår Ryck 280 som särdeles rymlig, fyllig, bastant och stabil. På gott och ont. Se testen!
Kursstabil och bärig med en pondus som kommer väl till pass när havet är stökigt. Därtill en boendekomfort som långt ifrån alla båtar i detta segment kan skryta med. Så långt allt gott. Ej heller blir det sämre av att Ryck 280 framstår som särdeles stabil och okänslig för en vindby rätt i sidan.
Se också:
Ryck 280 – första intrycken från testen av utmanaren
Frågan är bara vad denna inbyggda pondus påverkar bränsleförbrukningen? Vi återkommer till det och noterar istället lösningar och finesser som att båten har en sittbrunn som är helt befriad från nivåskillnader och som därmed föredömligt lättframkomlig.
Med eller utan…?
I konceptet ingår också att man som beställare skräddarsyr båten helt efter sina egna specifika behov. Får det lov att vara en Ryck 280 med eller utan T-top, inredd ruff, wetbar, dusch, värmare, solbäddar, varmvatten, landströms-paket? Bara för att nämna några exempel. Poängen är att ingen ska behöva betala för något som hen inte har behov av.
Lyxproblem
Som stöd för kunden som står inför lyxproblemet att utrusta sin båt har den svenska återförsäljaren tagit fram exempel på båtar i olika utrusningsnivåer där RYCK 280 Open, Ryck 280 Plain, Ryck 280 White och Ryck 280 Black är några exempel.
Rör om i grytan
Summan av det ovan sagda är att klassiska HanseYachts AG i Tyska Greifswald, lyckats skapa en föredömligt prispressad båt som verkligen rör om i grytan av snarlika båtar där Nimbus, Axopar eller Saxdor är några exempel.
Inbyggd pondus
Med detta sagt ger vi oss ut på havet och konstaterar att Ryck 280 känns föredömligt odramatisk och gediget byggd sånär som lite skrammel från några luckor. 300 hästkrafter garanterar en toppfart på 40 knop och den som känner sig manad kan trimma och finlira sig till ytterligare ett par knop.
Ganska törstig
Och så var det dett där med bränsleförbrukningen. Hur Hamnens utsände än försöker så kommer han inte under en förbrukning under två liter per sjömil. I fartregistret mellan 20 och 35 knop ligger mätaren stabilt på 2,2–2,3 liter per sjömil vilket kan tyckas vara i mesta laget.
Se testen!