Nord Star 42 Cruiser – bruksbåt med hög boendekomfort
Ett nästan perfekt mellanting mellan en praktisk bruksbåt och en komfortabel semesterbåt. Det är stora ord – men så har varvet också haft en halv evighet på sig att utveckla konceptet.
Ärkerivalen Targa var först med denna märkliga idé. Glåporden lät heller inte vänta på sig. Men se – förr än någon kunde ana skulle konceptet med en hytt mitt i båten och fria passager runt om komma att vinna mark. Lika snabbt skulle också öknamn som ”korvkiosk” och ”planande skithus” klinga ut.
Se också:
Nord Star 42 Cruiser – första intrycken från testen
Snart nog skulle också konkurrenter snegla på konceptet och utveckla egna tolkningar på samma grundrecept. Däribland Nord Star som har gjort det med den äran. Under långa tider såg man en skillnad i att Nord Star minsann lade mer krut på de invändiga utrymmena medan Targa envist höll sig till gångbord som var fria från nivåskillnad. Idag är det inte så enkelt.
Inga planande skithus
Klart är dock att dessa ”korvkiosker” och ”planande skithus” har tagit ett jättekliv in i finrummet och att dessa tunga, trygga och sjösäkra skapelser numera har en självklar plats vid paradbryggan på Finaste Yachtcluben. Till skillnad från andra båtar i samma prisklass kan Nord Star 42 Cruiser också angöra en hamn fylld med bland Ballader och Albin 25:or utan att väcka allt för stor uppståndelse.
Plattform för äventyr
Med det har vi också satt fingret på Nord Star 42:ans paradgren. Den snitsiga balansgången mellan att vara en praktisk bruksbåt och en komfortabel semesterbåt. Eller en plattform för stora äventyr om man så vill. Nord Star 42 kommer med gångegenskaper som inte skäms för sig – ens i de svåraste av förhållanden.
880 pigga hästkrafter
Hamnens utsända båttestare kastar sålunda loss för att lära känna Nord Star 42 Cruiser ordentligt. En test där igenkänning blandas med överraskningar och där båtens acceleration och följsamhet är exempel på det senare. Men så sitter det också dubbla Volvo Penta D6 på 440 hästkrafter vardera i motorrummet.
Trivs i bäst kring trettio knop
Snart nog ska Hamnens Claes Olivecrona också hitta en lämplig marschfart i trakterna kring 28 – 30 knop där han kommer undan med en förbrukning på 3,0 – 3,2 liter diesel per sjömil (beroende på körstil och yttre förhållanden). Men det finns mer att ge. Mycket mer. Fler förbrukningssiffror lyder så som följer:
34 knop – 3,5 liter per sjömil
37 knop – 4,0 liter per sjömil
+40 knop – 4,2 liter per sjömil.
Sist men inte minst kommer vi in på en annan av Nord Stars paradgrenar. De roliga, oväntade och annorlunda lösningarna och finesserna där ingången in till den akterhytten bara är ett exempel.
Se testen!