Skippo testar

Finnmaster R6 – snabb, sportig och högljudd bowrider

En sportig bowrider som balanserar högt på sin vassa V-botten. Så lär vi känna Finnmaster R6 men det gäller att stå ut med ljudnivån.

En fröjd att köra – absolut – men då gäller det att man behärskar konsten att köra motorbåt. För om du inte prickar rätt mellan vågtopparna, får båten att balansera på sin V-botten utan hamnar det minsta snett så för Finnmaster R6 ett jädrans liv. Det bankar och slår såsom brukligt är med båtar i den här klassen där man går långt, ibland för långt, för att spara vikt och minimera materialåtgången.

Se också:
Finnmaster R6 – första intrycken från testen

Rapp och förlåtande

Med detta sagt är Finnmaster R6 likväl en bra sjöbåt som kommer med en stor portion körglädje utan att det för den skull går ut över säkerheten eller stabiliteten. Tvärt om upplevs den som föredömligt stabil och förlåtande. På akterspegeln sitter det en Yamaha på 200 hk som borgar för en acceleration som kittlar behagligt i magen.

Ger den vad den tål

Vi tar ut den på oskyddat vatten utanför Grebbestad och ger den vad den tål. Och ja det gör den, tål alltså, även om det sjunger i skrovsidorna emellanåt. Pååkt det hela taget är Finnmaster R6 en trevlig bekantskap som. Också visar sig vara lättdriven. I 25 knop kommer man undan med en förbrukning på 0,7 liter bensin per timme. Övriga siffror lyder såsom följer:

20 knop – 0,76 liter per sjömil
30 knop – 0,89 liter per sjömil
35 knop – 1,00 liter per sjömil
40 knop – 1,30 liter per sjömil
46,3 knop (toppfart) – 1,54 liter per sjömil

Många sittplatser

Till detta kommer en inredning som inte skäms för sig. Speciellt inte när det gäller antalet sittplatser eller de många snitsiga lösningarna. Ej heller blir man besviken när man synar dolda ytor då finishen är skyhög ned till minsta detalj.

Se när vi testar Finnmaster R6 i tuffa förhållanden utanför Grebbestad!