Nordkapps prisbelönta 605 Enduro har vuxit en meter och bestyckats med toa i styrkonsolen och med Evinrudes nya tuffa 250-hästare på akterspegeln. Vi deltog under världspremiären och gasade för allt vad tygen höll.
Nordkapp Enduro 705 – snabb snygging i tuff sjö
Det går bra för norska Nordkapp. De gjorde succé i fjol med sin sportiga och snygga Enduro 605 som fick priset European powerboat of the year och sålde som smör. I år har Nordkapp sålt slut på alla sina 326 båtar, av olika modeller, som producerats för 2014.
Frågan är om de kommer att leva upp till 605:ans framgång nästa år genom den nya modellen som i princip är samma båt men med en längre för, en toa i konsolen och en maffigare motor.
Evinrude E-TEC G2
Det sistnämnda kan definitvt bli en avgörande parameter. Och det helt och hållet för att Evinrude nu lanserar sina tuffa generation två-utombordare i E-TEC-serien. De inte bara ser balla ut. De ska enligt tillverkaren vara 75 procent renare än sina närmaste konkurrenter och både starkare, snålare och ha extremt långa serviceintervaller. Ja, lyssnar man på tillverkaren är de bättre på alla sätt och vis. Mer om det i ett kommande reportage.
Tills dess får ni hålla tillgodo med videon ovan där vi ger Nordkapps nyhet vad den tål med en prototyp av Evinrude E-TEC G2 250 hk på häcken. Det blåste rejält under dagen och som ni kan se i videon så fick testen ett abrubt slut när motorn strejkade efter vad vår testpilot refererade till som ett ”kronflyg”. Senare har Evinrude hört av sig och meddelar att det hela berodde på något så simpelt att en elkabel lossnat.
Nordkapp Enduro 705
Längd: 7,05 m
Bredd: 2,3 m
Vikt utan motor: 1 100 kg
Djup med motor: 0,9 m
Bränsletank: 200 l
Max bottenvinkel: 23,5 grader
Max antal personer: 8 st
Motor: 150-250 hk
Toppfart: +50 knop
Pris: Ej klart
Mer info: www.nordkapp-boats.no