Evinrudes nya motorer i den allra tyngsta klassen, 200-300 hk, påstås överträffa alla konkurrenter när det gäller såväl vridmoment som bränsleekonomi och låga utsläpp. Designen är aggressiv och de kan också fås i valfri färgsättning.
Evinrude lanserar nu en ny serie utombordare. Det är sju modeller från 200 hk till 300 (High Output). Som vanligt har man strävat efter att skapa snålare, mer miljövänliga och effektivare motorer.
Om man får tro Evinrudes egna mätningar så ska de ha en 15 procent bättre bränsleekonomi, 20 procent mer vridmoment och därtill släppa ut 75 procent mindre miljövidrigheter i naturen än konkurrerande motorer. Än har dock ingen oberoende källa kontrollerat uppgifterna.
Med dessa nyheter ska behovet av service också vara rejält kapat. Det räcker att lämna in motorn för en översyn var femte år. Eller var 500:e timme. Tvåtaktare har som bekant ganska få rörliga delar i en rak jämförelse med motsvarande fyrtaktare och det är den främsta förklaringen till att den också kräver mindre underhåll.
De sju motorerna i Evinrude E-TEC G2, som den nya serien heter, bygger på en och samma grund. För att sticka ut litet extra kan man som kund skapa ett exemplar som är unikt. I grundutbudet finns fem olika färgsättningar på motorns topp- och frontpaneler att välja mellan.
Man kan alltså få en färgsättning på motorn som matchar båten. Eller så kan man specialbeställa en färgsättning som man garanterat är ensam om.
De första exemplaren i Evinrudes E-TEC G2 serie beräknas landa i Sverige i början av nästa år. Går det som man hoppas så blir det sverigepremiär på båtmässan i Göteborg den 31 januari till den 8 februari. Priserna är ännu inte fastställda. Mer info www.evinrude.se.