Skippo testar

Anytec 750 SPD – tillbaks till igenkänning!

Att återlansera en två decennier gammal båt – vad är grejen? Svar på den frågan får vi med besked när vi kör denna nyväckta klassiker.

I begynnelsen var aluminiumbåtar gråa, råa, stryktåliga och praktiska. Punkt! Men så kom plötsligt en uppstickare som hade tillsatt en jätteportion körglädje till anrättningen.

Se också:
Anytec 750 SPD – första intrycken från testen
Anytec satsar – på sina gamla modeller!
Anytec A21 – första intrycken från testen
Test: Anytec A21 – en vågad sportbil för havet

Sagda uppstickare kom snabbt att bli känd under namnet Anytec och blev båtbranschens stora snackis, trendsättare och den båt som konkurrenterna sneglade på.

Många viljor

Exakt vad som hände sedan är oklart. Klart är dock att man började kompromissa med viljor som mer plats i sittbrunnen, kantigare design. Tankar som i sig är goda, men som också var stora avsteg från Anytec såsom den breda massan hade lärt känna märket.

Små uppdateringar

Här har vi alltså att göra med en nygammal Anytec som grundar sig på över 20 år gammal skrovdesign. Förutom ett nytt och patenterat ytbehandlingssystem, M400, (som har gjort susen) så känns det mesta igen.

Sportiga egenskaper

Framför allt känner vi igen köregenskaperna som blir en blixtrande påminnelse om varför vi gillade Anytec 750 SPD när det begav sig 2005.

Måttlig motor

Sist men inte minst har  an nöjt sig med en motor på max 300 hk och det känns föredömligt sansat i jämförelse med modernare modeller som säljs med ännu mer krut där bak om man vill. 300 hk räcker även om man är mer än genomsnittligt fartintresserad.

Häng med till havs!