Tidigare sjöräddaren om Ingarökraschen: ”Ren vänskapskorruption”

Mannen som körde upp på land på Ingarö visade sig vara sjöräddare och hanteringen kring händelsen har blivit kontroversiell. Skippo har varit i kontakt med en tidigare befälhavare inom Sjöräddningssällskapet som riktar skarp kritik mot organisationen.

båt som kört upp på en klippa i Stockholms skärgård

Filip har tidigare varit verksam inom Sjöräddningssällskapet, dels som vanlig frivillig men också som befälhavare. Organisationen håller han varmt om hjärtat än idag, trots att han sedan ett antal år tillbaka inte längre är engagerad.

Men händelsen som utspelade sig för ett par veckor sedan, där en aktiv sjöräddare kört upp på land på Ingarö, har fått honom att ifrågasätta såväl den lokala som den nationella operativa ledningens agerande.

När Filip granskat händelserna närmare är det en del saker som sticker ut.

– Tittar man på hur båten har körts så råder det inga tvivel, han har varit onykter och somnat bakom ratten. Jag ser ingen annan rimlig förklaring till hur det annars skulle gått till. Jag har själv åkt båt ihop med den här personen och han är en väldigt erfaren och duktig navigatör. Inte minst i mörker, säger Filip och fortsätter:

– Det händer självklart att folk svimmar av, får hjärtbesvär eller liknande även på sjön vilket skulle kunna vara en förklaring till olyckan. Men isåfall hade man såklart uppsökt sjukvård vilket inte har skett.

Men det är inte agerandet hos haveristen i sig som fått Filip att reagera.

Borde ha uppsökt vård omedelbart

I intervjuer med Skippo har Sjöräddningssällskapets kommunikatör Mats Ryde menat att de utryckande sjöräddarna ombord på Rescue Sven Sahlén gjort sin uppgift och fört den nödställda från en osäker till en säker plats.

Även här går historien isär för Filip. Han menar att frivilliga sjöräddare inte har nödvändig kompetens för att bedöma fysiskt trauma efter en sådan krasch.

– Jag som sjöräddare och befälhavare hade snabbt gjort bedömningen att han utsatts för ett så pass kraftigt trauma att jag inte ska ta honom härifrån, utan att någon med behörighet och relevant kunskap gör en så kallad traumascreening, säger Filip och fortsätter:

– Att man då gör bedömningen att ta honom från ett osäkert till ett säkert ställe genom att köra honom till en sommarstuga på en skärgårdsö, helt utan landförbindelser, är ren bullshit. Det säkraste stället var där han var med enkla landförbindelser eller från Björkviks brygga, en liten bit bort, där en ambulans eller taxi skulle kunnat ta honom till akuten. 

Sjöräddningssällskapets interna alkohol- och drogpolicy vid olycksfall

Skippos redaktion har fått ta del av interna policydokument från SSRS som behandlar insatser där det finns misstankar om olaglig verksamhet, alkohol eller droger ombord på en havererad båt.

I policydokumentet skriver man:

”I vårt uppdrag i Sjöräddningssällskapet är det viktigt att hjälpsökande inte upplever att det kan komma att bli ett problem att kontakta oss när de befinner sig i en situation som de själva inte kan reda upp. Samtidigt måste vi följa de lagar vi som organisation och i vissa fall som samhällsmedborgare är satta att följa. Det finns en stor moralisk aspekt, där vi utgår från vår egen samt organisationens värdegrund.”

Man skriver också:

”I de fall där vi känner att det finns risk för tredje man om haverist fortsätter eller om ett uppenbart grovt brott har begåtts så bör vi ta kontakt med Polisen eller KBV, gärna via JRCC eller Operativa Jouren”

När Skippo kontaktar SSRS avböjer man att delta i en intervju. Istället besvaras våra frågor per mejl. Vad beträffar uppgifterna om att sjöräddaren skulle ha varit alkoholpåverkad vid olyckstillfället vill man inte kommentera.

– Vi kommenterar inte status på tredje man inblandad i olyckor. Insatsen startades som ett 112-ärende. Samtliga inblandade samverkansparter hade möjlighet att tillse att sitt ansvar för insatsen togs, skriver Adam Goll Rasmussen, maritim ledare på Sjöräddningssällskapet.

Behöver Sjöräddningssällskapet införa rutiner för hur man ska hantera ärenden där aktiva sjöräddare eller personer kända för de utryckande är inblandade?

– Vi gör ingen skillnad på om det är en frivillig sjöräddare eller någon för oss okänd individ. Hur personen har hamnat i aktuell situation är irrelevant. Sjöräddningssällskapet har ett strikt humanitärt perspektiv. Så länge personen inte är en fara för sig själv eller annan.

En före detta befälhavare inom sjöräddningen som vi varit i kontakt med menar att en traumascreening borde ha utförts av behörig sjukvårdspersonal. Varför har man inte gjort det?

– Insatsen skedde under sjukvårdens mandat. Rescue Sven Salén var utkallad av ambulansdirigeringen. Patienten nekade att transporteras till vård, mot Sjöräddningssällskapets inrådan. Vi kan inte tvinga en person att uppsöka vård.

Hur kan man bedöma att hemma är den säkraste platsen utan att vara säker på att haveristen exempelvis inte har några inre blödningar?

– Vi kommenterar ej patientens status, det är en fråga för sjukvården.

Vi har haft läsare som hört av sig som tyckt att det saknas transparens och undrat varför föraren inte testades för alkohol, är det något som ni diskuterat internt? Många ser det som att man försökt hålla en kollega om ryggen. Vad har ni för kommentar till det?

– Det handlar i grunden om en sjuktransport som Sjöräddningssällskapet har genomfört åt regionen. Vi diskuterar aldrig den typen av körningar. Själva förloppet för olyckan och utredning kring det råder det förundersökningssekretess kring. Således får den frågan ställas till Polisen.

Jag vet att båtar av Hallberg-Rassy-klassen är utrustade med kameror som är i ständig drift när båten är det. Finns det filmmaterial från olyckan och kan vi få ta del av detta?

– Ni får inte ta del av videomaterialet.

”Tråkigt att vänskapskorruptionen får gro”

Det som berör Filip mest är inte agerandet från haveristen utan snarare hur förtroendet för, och synen på Sjöräddningssällskapet i sig, kan komma att påverkas.

– Egentligen är det inte han [haveristen reds. anm.] som är problemet. Folk dricker och begår misstag. Det handlar snarare om hur man hanterar och försöker dölja vad som faktiskt har inträffat, säger Filip och fortsätter:

– Det lämnas väldigt mycket frågetecken. Även om jag inte är sjöräddare längre så har jag ett hjärta för verksamheten och jag tycker det är väldigt tråkigt att vänskapskorruptionen får gro.

Filip är ett fingerat namn, egentligen heter den tidigare sjöräddaren vi intervjuat någonting annat.