Sk30:an Jolly – renoverad och räddad från brasan
Föga anade Bobby Cyrus och Mats Arrhenborg att en kort paus och en snabb bensträckare under arbetet med klassikern S/Y Refanut skulle bli räddningen för Sk30:an Jolly.
Gryts Varv i november 2020. Tiden var knapp och uppdraget omfattande. Nu gällde att få den kända svenska, bermudariggade havskappseglaren S/Y Refanut redo för start i Fastent Race. Ett uppdrag som kräver precis den typ av den kunskap som vännerna Bobby Cyrus och Mats Arrhénborg har samlat på sig under ett helt liv med träbåtar.
Se också:
Princess Svanevit – sjösatt efter den otroliga renoveringen
Därför är det heller ingen överraskning att S/Y Refanut kom till start och klarade en av den tuffaste upplagorna av Fastnet Race sedan stormen 1979 med den äran. Mer överraskande är det som hände under en paus och en bensträckare på båtvarvet den där hösten.
Oväntat möte
– Vi stötte på det som senare skulle visa sig vara Sk30:an Jolly som låg övergiven ut i ett hörn och som man kan tycka förtjänade ett bättre öde. Speciellt som att hon låg helt otäckt och slarvigt uppallad på oljefat säger Bobby.
Mats fyller i:
– Man kunde se att den var ditlyft av en truck utan lyftsling. Man hade helt enkelt bara kört in gafflarna under båten på ett sätt som är högst ovärdigt en skärgårdskryssare. Eller vilken båt som helst för den delen.
Ännu en ”tappad sug”
Det luktade sålunda ”tappad sug” lång väg och de rutinerade herrarna snabbt skred till verket. Först en snabb okulär besiktning – och ja – det fanns hopp om räddning.
Masten i diket
Snart nog hade man också sökt och beviljats ekonomiskt bistånd genom Skärgårdskryssareförbundets Renoveringsfond. En högst blygsam summa till presenningar och virke för att få båten i någorlunda skydd för väder och vind. Masten, som de hittade i ett dike intill båten, fick återhämta sig från chocken inne i varmhallen alldeles bredvid självaste S/Y Refanut.
”Bara” att rusta
– Nästa steg var att montera bort durkar, luckor och andra lösa delar för renovering. Glädjande nog visade sig vår första snabba okulära besiktning stämma. Resten av arbetet stannade vid att ”bara” rusta snarare än att snickra. Det var värre att spåra upp ägaren men det är en annan historia, säger Mats.
Så vad är det som driver er till sådana här projekt?
– Grunden, säger Bobby, är ett genuint intresse för att bevara den kulturskatt som gamla klassiska båtar faktiskt är. Men så är jag också båtsnickare med allt vad det innebär av kontakter som kan hjälpa till med en lyftkran när så behövs eller vad det nu kan gälla för stunden.
Efterlyser fler hjältar
– En annan drivkraft är att sprida detta intresse och ju fler som engagerar sig i att värna om vårt flytande kulturarv desto gladare blir jag. Men det är klart, det är lätt att säga när man är båtbyggare till yrket och när man har lokaler, verktyg, maskiner och allt annat som underlättar, avslutar Bobby.