Sjöfartsverket satsar på eldriven foilande lotsbåt för 25 miljoner
Det senaste tillskottet i Sjöfartsverkets flotta bestående av ett 70-tal lotsbåtar ska visa sig bli något alldeles extra och namnet klingar bekant – Artemis EF-12.
En 12,5 meter lång eldriven båt i kompositmaterial och nog känns namnet Artemis igen? Inbitna seglare må förknippa det med det svenska America’s Cup-projektet med samma namn. Ett projekt som helt sonika lade om kursen efter sina framgångar och började satsa på foilande elmotordrvna båtar för kommersiellt bruk. Bakom tillverkaren står den omtalade svenske oljemiljardären Torbjörn Törnqvist.
Foiling är vägen framåt
Så långt en snabb sammanfattning. Nu nås Skippo av nyheten att sagda foilande, eller bärplanande på ren svenska eldrivna båt är aktuell för upphandling av sjöfartsverket. En myndighet som dras med underskott men som ändå finner båtkörning i foiling-läge vara den rätta vägen framåt. Toppfart 31 knop och noll utsläpp. Pris 25 miljoner kronor per styck.
Sjöfartsverket ska ställa om till fossilfrihet senast 2045 och en rad olika initiativ har tagits för att minska klimatpåverkan. Ett av dem är inköp av en elektrisk batteridriven lotsbåt med bärplansteknik.
Andra har också läst:
— Vi är glada över det här tillskottet. Nu tar vi ett kliv framåt i vår omställning till fossilfrihet och bidrar till att driva utvecklingen framåt inom svensk sjöfart, säger Erik Eklund, generaldirektör på Sjöfartsverket.
Större delen ska bytas ut
Sjöfartsverket har ett sjuttiotal lotsbåtar i drift på 23 lotsstationer längs Sveriges kust. De används för att transportera lotsar till och från fartyg för att anlöp ska ske på ett säkert sätt. När den nya lotsbåten tas i bruk kan den bidra till att minska den totala utsläppsmängden för verkets samtliga lotstransporter med hela fem procent. Inom ett decennium behöver Sjöfartsverket byta ut större delen av lotsbåtsflottan.
— Det här är revolutionerande för vår fartygsflotta och ändrar om vår spelplan helt. Den har potential att minska vårt klimatavtryck och på sikt sparar vi faktiskt pengar genom minskade bränslekostnader, säger Erik Eklund.
När båten kommer upp i hastigheter över 14 knop kan den med hjälp av bärplan lyfta från vattenytan och ser ut att flyga fram. Befälhavaren behöver bara trycka på en knapp för att lyfta.
Finansieras med extra anslag
Investeringen i den nya lotsbåten finansieras delvis av det extra anslag som Sjöfartsverket fått från regeringen under 2022-2024 för att påbörja omställning mot en fossilfri fartygsflotta. Lotsbåten tillverkas av Artemis Technologies på Nordirland och kommer att tas i drift våren 2026.
Snabbfakta om Sjöfartsverkets nya lotsbåt:
Modell: Artemis EF-12
Totallängd: 12,5 meter
Bredd: 4,7 meter
Djupgående: 2,2 meter
Deplacement: 11 700 kg
Byggmaterial: komposit
Drivlina: elektrisk