Krasch för svenska kvinnorna i America's Cup
Framsteg blandas med bakslag under svenskarnas förberedelser inför Womens America’s Cup i oktober.
Det gäller som bekant inte vilket race som helst utan världens äldsta idrottsarrangemang. Ej heller är det vilka båtar som helst.
När så den 37:e upplagan av America’s Cup drar igång i oktober gäller det sålunda att kunna hantera de foilande 40-fotarna som används av de kvinnliga besättningarna i Womens America’s Cup och som är goda för farter över 40 knop. I den största klassen gäller foilande fartvidunder på 75 fot.
Stor utmaning
– Det är förstås en utmaning, rapporterar Anna Östling när Skippo får ett kort snack med henne mitt i uppladdningen i Barcelona. Hon fortsätter:
– Vi har tidigare seglat denna extrema båt i simulator men att göra det i verkligheten var sedan ett stort steg.
Det ryktas om att det har blivit dramatiskt ibland?
– Ja, det har blivit en ganska spektakulär vurpa men vi har kommit igen. Nya erfarenheter läggs till varandra och den den femte oktober när det drar igång ska vi se till att Swedish Challenge Women’s Team verkligen är redo.
Starkt lag
Den svenska besättningen som består av Felicia Fernström, Ida Svensson, Julia Gross, Lovisa Karlsson och Rebecca Netzler samt det aktuella OS-hoppet Vilma Bobeck backas upp av Artemis Technologies som har ett välförtjänt gott rykte när det gäller foilande flytetyg och som bland annat också tillverkar foilande motordrivna yrkesbåtar.