Nya räddningsbåten – ett jättelyft för Sjöräddningssällskapet
Sjöräddningssällskapet moderniserar sin flotta genom att introducera Rescue Lars, den första båten i den nya Lars Bjerkander-klassen.
Rescue Lars, den första båten i Lars Bjerkander-klassen, har stora skor att fylla. Det är en vidareutveckling av Sjöräddningssällskapets öppna Gunnel Larson-klass – den båttyp som utför i särklass flest uppdrag per år inom Sjöräddningssällskapet.
– Målet med Lars Bjerkander-klassen är att ta vara på det som vi tidigare gjort bra och föra med det in i framtiden. En öppen båt skapar närvaro, det vill vi behålla, men samtidigt behöver vi öka besättningens uthållighet och aktionstid. Därför har den nya båten fått ett tak och en framruta för att skydda besättningen, säger Jonas Carlsson, ansvarig för nybyggnation på Sjöräddningssällskapet.
Nyckelförbättringar i Rescue Lars:
- Taksystem och framruta – Ger bättre skydd för besättningen.
- Längre vattenlinje – Förbättrar gångläge och stabilitet i vattnet.
- Ergonomisk design – Anpassad för frivilliga sjöräddare.
- Moderna navigations- och manövreringssystem – Enklare att använda och lära sig.
Den fösta båten i den nya båtklassen har byggts efter en generös gåva av Gun Bjerkander Handberg och är namngiven efter Guns bortgångna man Lars.
Skrovet har en extra lång vattenlinje som skapar följsamhet och stabilitet i vattnet. Båten är utvecklad med frivilliga sjöräddare i fokus. Den är mer ergonomisk och utrustad med moderna system som är lätta att lära sig.
Omfattande tester
Rescue Lars sjösattes för första gången den 5 december 2024 och har sedan dess genomgått mängder av tester.
– Sedan båten sjösattes för första gången har vi testat gångläget, maxfart, manövreringsförmåga och alla system. Båten bidrar verkligen med något nytt in i organisationen och vi hoppas att ha den första båten i aktiv sjöräddningstjänst i början av 2026, avslutar Jonas.
Efter tester och utvärdering kommer Rescue Lars att stationeras vid RS Bua och bli en del av Sjöräddningssällskapets livräddande flotta.