SSRS nya räddningsbåt – större, starkare och snabbare
Den kostade en slant, det må vara, men så lär Sjöräddningssällskapets nya båt också trumfa sina föregångare gällande nära nog allt.
Det var glada miner när SSRS sjäräddningsstation i Fjällbacka tog emot sin nya räddningsbåt. En efterlängtad sådan som nu ska ersätta föregångaren som har tjänstgjort hårt och som har gjort det med en äran. Men som nu kommer att genomgå ett motorbyte och en noggrann översyn för att sedan fortsätta sin tjänstgöring på en lugnare station i Luleå.
35 friska knop
Den nya båten, som liksom sin givare heter Joakim Hedin, ingår i den så kallade Hallberg-Rassy klassen är hela tre meter längre än sin föregångare. Något som förutom det självklara – bereder mer plats ombord – också höjer komforten och effektiviteten under utryckningar. Inte minst genom att den kan köras i 35 knop i åtta till tio timmar även i riktigt stökiga förhållanden.
I klartext innebär är det att allmänheten och olycksdrabbade kommer att kunna nås mycket snabbare samtidigt som arbetsmiljön ombord för de frivlliga sjöräddarna blir avsevärt säkrare. Ytterligare två efterlängtade finesser är en lyftkran samt en rejäl brandkanon som kan spruta 1500 liter vatten per minut.
Många sjuktransporter
Att den nya båten är hett efterlängtad råder det inga tvivel om. Speciellt som att räddningsstationen i Fjällbacka ofta är utsatt för tuffa väderförhållanden. Förutom regelrätta sjöräddningsuppdrag är bland annat också sjuktransporter till Väderöarna vanligt förekommande.
”Komfort, ergonomi och robusthet”
Ledorden för den 15 meter långa båten är komfort, ergonomi och robusthet. Framdrift med vattenjet i kombination med bogpropeller gör att båten är lätt att manöverera. Båten är självrätande och kan genomföra snabba och effektiva räddningsinsatser i de farvatten som omger Sveriges kuster och skärgårdar. I aktern finns plats för en Rescuerunner och kran för att lyfta upp den.
Källa: Sjöräddningssällskapet