Nya dieselsnurror från svenska OXE
De svenska dieselutombordarna OXE 150 och OXE 200 får nu sällskap av två nyheter på 125 respektive 175 hästkrafter.
Svenska Cimco Marine i Ängelholm väckte stort intresse när de lanserade dieselutombordarna OXE 150 och OXE 200 för flertalet år sedan.
I grunden var det dieselmotorer från General Motors som man helt sonika hade marinkonverterat.
Nu breddar de sitt utbud med två nya motorer på 125 respektive 175 hästkrafter.
Turbodiesel från Opel
De nya motorerna kommer använda samma kraftenhet från Opel (tvåliters turbodiesel). OXE 125 betraktas som extra tålig och lämpar sig bäst för mindre fiskebåtar och för bruk inom marina olje- och gasfält.
I vissa regioner finns det också skattemässiga fördelar i att använda en motor med lägre effekt.
Mer kraft
OXE 175 riktar sig mot dem som idag använder OXE 150 men som kanske söker en högre toppfart eller behöver ta tyngre last.
Motorer med effekt på över 200 hk kommer också utvecklas i takt med att BMWs treliters turbomotor introduceras.
Premiär i höst
De nya motorerna lanseras på Marine Equipment Trade Show (METS), som är världens största mässa för utrustning, material och system inom det marina området.
Mässan hålls i Amsterdam 13–15 november och då fastställs också priserna på de nya motorerna.
Se också:
Oxe – ny svensk snurra med 200 dieselhästar.
Oxe – dieselsnurran som tål en crasch-stop.
COX 300 – se inslaget i Studio!
CXO300 – världens största dieselsnurra!
Yanmar satsar på dieselsnurror.
Mercury överraskar med dieselutombordare.