Vi spanar in Sjöfartsverkets nya tuffa båt med dieselutombordare

Katamaranskrov i aluminium, dieselutombordare, bogramp samt riktigt rejäla arbetsytor. Alucat W18 är en grovis vars hela väsen andas hårda tag till sjöss. Se inslaget från båtmässan Allt för sjön.

Den som vill smälta in bland de andra båtarna i gästhamnen får leta vidare. Alucat W18 hör till de grövsta och mest råbarkade arbetsbåtar man kan tänka sig i sin storleksklass – en stryktålig arbetsmaskin byggd för att tåla tuffa tag i alla tänkbara miljöer.

Mest bara praktisk

Utmärkande – och det är mycket – är bland annat det förhållandevis lättdrivna och mycket stabila katamaranskrovet. Men också den låga planinströskeln, djup- eller snarare grundgåendet, de generösa däcksytorna, bogrampen och möjligheten att extrautrusta båten med allt från lyftkranar till yrkesfiske utrustning och det mesta på sagda tema som man kan tänka sig.

Inte bara yrkesfolk

Målgruppen är sålunda allt från redan nämnda yrkesfiskare men också sjöräddare till skärgårdsentrepenörer och hantverkare. Utällningsexemplaret tillhör dock Sjöfartsverket och används främst till underhåll av sjömärken.

Att jag skulle kunna tänka mig den här båten privat och till gudvetvad är en annan sak. Det kanske säger mer om mig än något annat.

Förmodligen har det att göra med det stryktåliga och beständiga, att båten kräver minimalt med underhåll och att det bäddar för ett oberoende båtliv som känns lockande. Och så bogrampen sedan som möjliggör tuffa landstigningar överallt och i nära nog alla förhållanden.

Imponerande vridmoment

En del av båtens råa charm hänger också på akterspegeln. Detta i form av en OXE utombordardiesel på 300 hästkrafter. En motor som kommer med rejäl styrka och bränsleeffektivitet i en frestande kombination.

Se inslaget från båtmässan Allt för sjön!