Miljonstöd håller fartygen flytande

Fartyget Mariefred får del av stödet. Foto: Karolina Kristensson/SMM
Fartyget Mariefred får del av stödet. Foto: Karolina Kristensson/SMM

Fartyget Mariefred får del av stödet. Foto: Karolina Kristensson/SMMNio välkända fartyg får i år dela på den miljon som Sjöhistoriska museet fördelar till kulturhistoriskt värdefulla fartyg. Passagerarångfartyget Mariefred (bilden) är ett av dem.

Foto: Karolina Kristensson/SMM
– Vi lägger stor vikt vid att stödet fördelas mellan olika kategorier av fartyg – till exempel segelfartyg, ångfartyg, bogserbåtar, fiskebåtar, motorfartyg och så vidare – men tar också hänsyn till geografisk spridning så att fartyg från olika delar av landet finns bland mottagarna, säger Claes Wollentz, intendent på Sjöhistoriska museet.

 

segelfartyget Deodar

Deodar byggdes 1911 i Brixham, England, som en ketchriggad seglande trålare med rak stäv och flat akterspegel.

2011 års fartygsstöd har fördelats så här:

  • Segelfartyget Deodar (Stockholm): 100 000 kronor.
  • Ångfartyget Engelbrekt (Leksand): 100 000 kronor.
  • Segelfartyget Helene (Ystad): 100 000 kronor.
  • Segelfartyget Kartsita (Grundsund): 250 000 kronor.
  • Passagerarångfartyget Mariefred (Mariefred): 50 000 kronor.
  • Fiskefartyget Nordvåg (Träslövsläge): 50 000 kronor.
  • Segelfartyget Pamela (Ekenäs): 100 000 kronor.
  • Vedettbåten Sprängaren (Gålö): 200 000 kronor.
  • Motortorpedbåten T56 (Gålö): 50 000 kronor.

Totalt kom 27 ansökningar om sammanlagt 4 miljoner kronor in till Sjöhistoriska som delat ut fartygsstödet sedan 1991.

Det kan i första hand sökas av ägare till fartyg som k-märkts av museet. Beslut om fördelningen sker sedan i samråd med Arbetets museum, Riksantikvarieämbetet, Transportstyrelsen och rikstäckande föreningar för historiska fartyg.

Läs mer om k-märkning av fartyg och fartygsstödet på Sjöhistoriska museets webbplats.