Landets mest påkörda grund kan märkas upp – om någon betalar
Ett nytt förslag från Transportstyrelsen kan råda bot på problemen kring Sveriges mest påhälsade grynna. Tongångarna är positiva men en fråga kvarstår – vem är villig att stå för notan?
Vi på Skippo har tidigare berättat om vad som kan vara Sveriges mest påhälsade grynna. En gammal fördämning, eller undervattensmur som med största sannolikhet byggts i försvarssyfte, vid Pukholmen utanför Vaxholm i Stockholms skärgård.
Nu kan en lösning vara nära att komma till stånds, detta enligt Tidningen Skärgården.
Nytt förslag framlagt
Allt från digitala varningsmarkörer till sjömätningar har varit uppe som förslag för att motarbeta de uppemot 50 grundstötningar som inträffar sommar efter sommar.
Men nu har ett nytt förslag lagts fram.
Detta kommer från Transportstyrelsen och innebär att ett antal fasta och flytande sjömärken skulle få märka ut grundet. Två av dessa är kardinalmärken som märker ut en passage mellan grunden. Därtill föreslås även ett antal specialmärken och djupangivelser.
Tidigare har sjömätningar av Hydrographica stoppats i området med hänvisning till att detta skulle kunna skada totalförsvaret. Men det nya förslaget har varken försvarsmakten eller länsstyrelsen lämnat några protester emot.
Men vem ska betala?
Tidningen Skärgården har talats vid med såväl Svenska Försäkringsföreningen som Vaxholms kommun om vem som skulle kunna tänka sig stå för notan när grunden ska märkas upp. Det är också här som frågan stannar.
– Även om försäkringsbolagen har ett ekonomiskt intresse i det så är det inte så att vi bygger infrastruktur. Vi sade att vi kan bidra med statistik, men att vi inte tar ekonomiskt ansvar, säger Stina Wärn, projektledare vid Svensk Försäkringsföreningen, till tidningen.
Vi frågade Sjöassistans Fredrik Åkerström om hur man kan ta sig förbi dessa förrädiska vatten även om märkningen inte kommer ut i tid.
– Om man lägger på ett satellitfilter på sjökortet eller tittar på Google Maps kan man se att det finns en muddrad ränna intill Pukholmen. Troligtvis är det något som lokalbefolkningen själva gjort för att slippa åka runt Rindö för att ta sig utåt i skärgården, säger Fredrik Åkerström.