Kungen donerar flaggskeppsmodell till Sjöräddningssällskapet
Femton meter lång och full med finesser. Det är vad man kan vänta sig av Sjöräddningens senaste och största modell. Nyligen blev det offentligt att ingen mindre än kung Carl XVI Gustaf donerar en av flaggskeppsmodellerna till SSRS.
Det har visserligen gått ett år sedan Hans Majestät Carl XVI Gustaf firade 50 år på tronen men det är först nu som ett av hans donationer i samband med firandet gjorts offentlig.
Pengarna har gått till en räddningsbåt av den ännu ej namngivna klassen byggd för uppdrag i svårt väder och yttre skärgårdar. En femton meter lång, toppmodern plattform som väger in på 17 ton, har plats för en vattenskoter i aktern, är självrätande och som så många andra av SSRS båtar drivs av vattenjet.
– Det är värdefullt att donatorer vill vara med och satsa på våra nya projekt och koncept. Det gör att vi kan utveckla räddningsbåtar för sjöräddning både i dag och i framtiden, säger Sjöräddningssällskapets vd Lars Samuelsson.
En helt ny båtklass
Modellen har tagits fram för att möta dagens krav på sjösäkerhet och effektiv räddningstjänst. Den har modern teknik och högre prestanda än vad sina föregångare haft och man hoppas att den ska klara än tuffare förhållanden och på så vis stärka Sjöräddningssällskapets kapacitet.
Ombord finns det stora arbetsytor med plats för ledning, flytande styrhyttsdurk vilket förbättrar arbetsmiljön och ett väl tilltaget akterdäck.
Förberedd för alternativa bränslen
Tanken är att den nya 15-metersklassen ska kunna utrustas med hybriddrift som gör det möjligt att genomföra tysta sök i de fall man letar efter en nödställd person i vattnet.
I ett pressmeddelande skriver SSRS:
”Den nya båtklassen representerar en betydande utveckling inom svensk sjöräddning, och donationen från kungen är ett välkommet tillskott som gör detta projekt möjligt.”
Den första båten är nu under produktion men ett datum för sjösättning har ännu inte offentliggjorts. Hur stor donationen faktiskt var ber vi om att få återkomma med.