Klassiska skärgårdsbåtarna snart ett minne blott

En efter en ska de dieseldrivna skärgårdsbåtarna i Waxholmsbolagets dieseldrivna flotta bytas ut mot eldrivna fartyg med start redan om 2026.

Waxholmsbolaget-båt
De dieseldrivna skärgårdsbåtarna ska bytas ut mot nya hybrid- och elfartyg. Foto Wikipedia.

Vi har lärt känna dem som Waxholm I, Waxholm II, Sandhamn, Dalarö, Viberö med flera trotjänare men snart har de gjort sitt och kommer att bytas ut mot nya hybrid- och elfartyg. Syftet är sålunda att minska utsläppen och investeringen beräknas landa på runt em miljard kronor och syftet är ett rejält klimatlyft. Till det kommer 100 miljoner för att bygga ut ny laddinfrastruktur för de nya båtarna i skärgården.

Stora miljövinster i sikte

Enligt uppgift ska dock investeringarna ska spara pengar på sikt. Likaså är miljlövinsterna angelägna. Speciellt som att Waxholmsbolagets skärgårdsbåtar i dag släpper ut mer koldioxid än hela SL:s landtrafik sammanlagt.

– SL-bussarna går sedan 2018 helt på förnybara drivmedel. Nu är det sjötrafikens tur, säger Michaela Haga (C), ordförande i trafiknämndens sjötrafikutskott till Mitt i Stockholm.

Storskär_IMG_5147_(34229457096)
De riktigt gamla klassikerna som till exempel Storskär sitter säkert tills vidare. Foto Wikipedia.

Först ut att pensioneras är Waxholm I och Waxholm II som har tjänstgjort sedan 1983. Därpå följer avveckling av de fem snabbgående så kallade V-båtarna som levererades i början på 1990-talet – Värmdö, Vånö, Väddö, Viberö och Vaxö – samt Saxaren från sent 1990-tal. Även Sandhamn och Dalarö föreslås försvinna även om det lär dröja till slutet av 2030-talet.

På frågan om vad som kommer att hända med de riktigt traditionella pärlorna råder det politisk enighet. Klassiker som Storskär, Västan och Norrskär kommer att renoveras och därmed få en förlängd livstid.

Djurgårdsfärja
Även de gamla Djurgårdsfärjorna kommer att bytas ut vartefter. Foto Wikipedia.

– Många stockholmare skulle också bli besvikna om de inte fick se Västan, Norrskär och Storskär i trafik, säger Michaela Haga till tidningen.

Foto Wikipedia.