Hydrolift levererar eldrivna färjor till OS i Paris
Storslagna visioner om eldrivna passagerarfartyg finns det gott om. I några fall ser det ut att bli verklighet inom kort. Det gäller inte minst Hydrolift Smart City Ferries som ska leverera fyra eldrivna färjor till OS i Paris.
Målet är att ta fram eldrivna och självkörande färjor för smidiga och avgasfria persontransporter i storstäderna. Vad lämpar sig då bättre än en lansering i samband med sommar-OS i Paris? Det menar Hydrolift Smart City Ferries vars första elektriska autonoma färja är under utveckling i Norge.
Se också:
Hydrolift satsar på eldrift i samarbete med staten
Eldrivet passagerarfartyg till Stockholm – bygget är igång
Candela – redo att revolutionera passagerartrafiken
Elektriska bärplansfärjor kapar utsläppen med 97,5 procent
I ett första steg handlar det alltså om fyra eldrivna färjor för trafik på franska Seine till sommarspelen i Paris 2024. Går det som man hoppas blir detta sedan en språngbräda för ytterligare leveranser av färjor till världens storstäder som allt som oftast ligger nära vatten.
Stort intresse från storstäderna
– Vi ser ett stort intresse från olika städer i världen. Vi börjar med tester i Fredrikstad och sedan finns det fler norska städer med i vår plan på väg mot exportmarknaden, säger Bård Eker till Båtmagasinet.
”Viktigt projekt”
Hydrolifts elektriska färjor har också listats av amerikanske TIME som ett av världens 200 viktigaste projekt ”som förändrar hur vi lever våra liv”.
Fler aktörer
Norska Hydrolift är dock inte ensamma om att vilja frälsa världens storstäder med eldriven färjetrafik. Så sent som i oktober
rapporterade vi om Green City Ferries och deras bygge av Beluga 24 i Härnösand. En passagerarbåt som ska trafikera städer och avsevärt minska såväl svall som utsläpp. Därtill utlovas en imponerande prestanda med farter på 30 knop.
Svenska Candelas framfart
Vidare rapporteras Candelas foilande passagerarbåtar vara verklighet inom kort. Båtar som tar upp till 30 passagerare som färdas snabbt och effektivt i en marschfart på 25 knop.
Nya tider
Mycket pekar alltså på att vi står inför nya möjligheter när det gäller smidiga, eldrivna, kostnadseffektiva och emissionsfria persontransporter i storstäderna.
Vem som blir den stora aktören återstår dock att se.