Hallberg–Rassy 69 – sjösättningen av rekordbygget närmar sig
Dagen för det stolta Orust-varvets allra stoltaste premiär någonsin närmar sig med stormsteg. En maffig pjäs på 22,22 meter, 46,5 ton och en prislapp på 59 miljoner kronor.
Störst. Med råge dessutom. Men räds icke då Hallberg–Rassys största bygge någon sin ska vara förvånansvärt lätt att hantera. Inget dåligt löfte med tanke på längden – 22,22 meter. Eller vikten för den delen – 46,5 ton.
Hallberg–Rassy i test:
340 – de mindre båtarnas lovsång
40C – får de mest kräsna att häpna
50 – full av frestande finesser
Hemligheten bakom rekordbyggets följsamhet döljer sig i vad varvet kallar för ”knappsegling”. Något som enkelt beskrivet innebär att man sköter allt hårt arbete med enkla knapptryckningar. Oavsett det gäller skotning, revning, eller vad det nu må vara.
”Rent och befriande flushat”
Inget nytt så långt då detta är något som varvet gärna framhåller oavsett modell. Utmärkande för Hallberg–Rassy 69, förutom storleken, är snarare ett särdeles rent och befriande flushat däck för om masten. Med storleken kommer också en ovanligt stor sittbrunn med två L-formade soffor, ett rejält dimensionerat fast sittbrunnsbord i högglanslackad massivt trä.
På samma tema, att det ska vara lätt och luftigt att röra sig ombord, är inredningen fri från nivåskillnader. Till detta kommer gott om ljusinsläpp. Speciellt stolt är man också för ovanligt väl tilltagna gästkabiner.
Punktliga leveranser
Nytt är också att dagen för sjösättning och dop närmar sig och att Hallberg–Rassy 69 med byggnummer 001 sågs ute under bar himmel för första gången här om dagen (bilden). Då varvet har rykte om sig att aldrig missa en tid för leverans finns det heller ingen anledning att tvivla på att man håller tidsplanen även denna gång.
Om allt går som planerat ska båten sålunda fira världspremiär på båtmässan i Düsseldorf den 20 – 28 januari varpå den kommer att visas upp för den breda allmänheten även på utställningen Öppet Varv i hemma i Ellös, Orust i augusti 2024.
Snart redo för världspremiär
Närmast på schemat står att köla, rigga, testsegla och fotografera det nya flaggskeppet varpå det är dags att börja förbereda resan till Düsseldorf och premiären på världens största båtmässa. En resurskrävande resa, får man anta, där båtens rykte om att vara lätthanterlig näppeligen gör sig påmind.
59 miljoner
Priset? 59 miljoner kronor exklusive en omfattande lista av frestelser som är svåra att avstå. Och som ledigt drar iväg i ytterligare flera miljoner.