Här är Hallberg-Rassys nya stolta flaggskepp

Hallberg_Rassy_69
Största båten från Hallberg-Rassy hittills men också en av de mest lättseglade om man får tro den Orust-baserade tillverkaren.

Största båten från Hallberg-Rassy hittills men alls icke svårhanterlig. Tvärt om – om man får tro det anrika svenska varvet. Hemligheten ligger i konceptet knappsegling.

Kappsegling är en sak – knappsegling en helt annan och om man får tro tillverkaren så ska nya Nya Hallberg-Rassy 69 vara speciellt bra på det sistnämda.

Tillbakalutad segling

Enkelt förklarat handlar det om att förenkla segelhanteringen så långt det bara går och med detta sagt ska det nya flaggskeppet kunna hanteras av en familjebesättning. Hemligheten ligger i att inga stora muskler eller kraftiga armar krävs. Allt av skotning och andra ansträngande uppgifter sker enkelt via knapptryckningar och elvinschar.

Vackra linjer

I övrigt utlovas, enligt pressmeddelandet, en graciös elegant exteriör med svepande linjer.

Här följer pressmeddelandet i sin helhet:

Hallberg-Rassy 69 är den största båt som någonsin byggts av Hallberg-Rassy. Detta flaggskepp kan hanteras av en familjebesättning, genom begreppet knappsegling. Ordet knappsegling är för övrigt inregistrerat varumärke för Hallberg-Rassy med ensamrätt. Samtidigt finns plats för deckhand eller skeppare om så önskas.

Enorma utrymmen

Exteriören andas graciös elegans med sina svepande linjer. Däcket är osedvanligt rent och helt och hållet flushat för om masten. Däcksstuv­utrymmena är enorma. Sittbrunnen är ovanligt stor, har två L-form­ade soffor, ett rejält dimensionerat fast sittbrunnsbord i högglans­lackad massivträ. Som option finns sittbrunnskyl. Sittbrunn­en är välskyddad av den Hallberg-Rassy-typiska vindrutan eller hardtopen. Rorsmansplatsen är oexponerad och har gott skydd genom en rejäl sarg runt om.

Stora fönster

Inredningen ligger i en nivå från för till akter, vikt­igt för att röra sig obehindrat, oavsett om det är under segling eller för ankar eller i hamn. Det finns ovanligt mycket naturligt ljus, med åtta skrovfönst­er. Man sitter i salongen och ser ut genom de stora skrovfönstren. Det ger full kontakt med omvärlden, samtidigt som persienner lätt kan dras för om insyn eller solljus inte önskas. En normallång person ser stående ut genom de stora salongsfönstren. Inredningskonceptet möjliggör walk-in closet, hytt för eventuell deckhand, och synnerligen generösa gästkabiner.

300 hästkrafter

Motorn är ovanligt väldimensionerad, till och med för en Hallberg-Rassy. Det är en 6-cylindrig Volvo Penta D6-300 på 300 hk med en hög och flack vridmomentskruva med björnstarka 790 Newtonmeters vridmoment vid 2 100 varv per minut.

Bra ljudisolering

Maskinrummet är stort och har plats för mängd­er av teknisk utrustning, är väl ljudisolerat och lättåtkomligt för service och underhåll.

Det första exemplaret av Hallberg-Rassy 69 kommer att segla vintern 2023/2024.

Mer info här.

Se också:
75 år – historien om Hallberg-Rassy

Skippo testar Hallberg–Rassy:
340 – de mindre båtarnas lovsång
40C – får de mest kräsna att häpna
44 – med idel förfiningar
412 – en snabbseglare?