Första bilderna på nästa generations sjöräddningsbåtar – se klippet
De kallas för nästa generations räddningsbåtar. Efter flera år på ritbordet är K9 och K12 är snart redo att tas i drift. Två farkoster som ställer samma krav som tidigare men ska göra det mesta bättre. Se klippet!
I slutet av förra året kunde vi berätta att Sjöräddningssällskapet bygger 13 toppmoderna räddningsbåtar. Den maffiga ordern gick till Swedship i Hunnebostrand och möjliggjordes efter att den frivilliga räddningsorganisationen fått en donation på 100 miljoner kronor i augusti.
Sedan hösten har arbetet med att få den nya generationens räddningsbåtar i sjön så snart som möjligt. Rescue Margareta Emblad, som den nya båten heter, kunde ses på båtmässan i Göteborg i början av februari.
Missade du den får du i alla fall ”the next best thing”.
Ska slutmonteras, sjösättas och provköras
Det är mycket som känns igen hos Emblad-klassen, i alla fall ur en rent estetisk synpunkt. Ser man däremot till systemen har det mesta fått sig en uppfräschning mot de äldre båtarna.
– Vi har använt kunskapen vi byggt upp under ett drygt sekel av utveckling och sjöräddning. I Emblad-klassen samlas ny och gammal kunskap för att göra något unikt. Det är bättre komfort, samma höga krav på prestation och samtidigt en markant förbättring i bränsleförbrukningen. Det känns jätteroligt att visa upp det första exemplaret för allmänheten, säger Jonas Carlsson, ansvarig för nybyggnation på SSRS.
Andra har också läst:
Nu står hon på utrustningsvarvet på Hönö där det är dags för slutmontering, uppstart, avprovning av system följt av en efterlängtad sjösättning och provkörning.
Där finns även det första skrovet till den så kallade K9-klassen som ska tas i drift inom kort.
En lättvitkare jämfört med sina föregångare
Den nya 12-metersklassen är över fyra ton lättare än sin föregångare. Därtill har den en längre vattenlinje som i kombination med den låga vikten kapar bränsleförbrukningen med en tredjedel.
När det på sikt finns förutsättningar för laddning är hon dessutom förberedd för att framföras med hybriddrift.
Video: Sjöräddningssällskapet