Sjöassistans: 600 båtar och ett uppdrag – att rädda din dag på sjön

Små eller stora uppdrag spelar ingen roll. Problemet ska lösas – och det snabbt! Frågan är vara hur? Här är Sjöassistans smått geniala strategi.

Sjöassistans-bärgning
Sjöassistans består av ett rikstäckande nätverk av motortekniker och assistansbåtar dygnet runt – året om.

Nog känner vi till dem – hjältarna som rycker ut i alla väder och årstider för att assistera när fritidsbåtfolket har stött på problem. Detta oavsett det gäller en svårartad grundsmäll, en krock, en båtbrand eller ett simpelt bensinstopp.

Vad betydligt färre känner till är hur de olika aktörerna får detta att fungera. Eller i klartext – hur man lyckas täcka upp hela Sveriges evighetslånga kust samt insjöar? Det är här som Sjöassistans utmärker sig. Tack vare ett mycket genomtänkt nätverk av resurser som är utspridda över hela landet löser de klienternas problem på ett imponerande snabbt och smidigt sätt.

– Ja, eller resurser som vi kallar våra medhjälpare, säger Jan Josephson, vd på Sjöassistans och fortsätter:

– Vi har byggt upp det hela kring duktigt skärgårdsfolk som ständigt är beredda att rycka ut med sina olika flytetyg för att hjälpa båtfolk som behöver assistans. I mångt och mycket handlar det om att bistå med rätt resurs till rätt problem.

Hur då?

– Till exempel kan det vara ganska onödigt att skicka ut en stor räddningskryssare till någon som ligger och guppar med en tom bensintank. Då när det snabbare och smidigare att skicka en vattenskoter från en närliggande ö med en bensindunk som löser problemet blixtsnabbt.

Jan Josephson igen:

– Allt sammantaget har vi 600 assistans-båtar av alla möjliga slag längs kusten och i insjöarna som alla är beredda att rycka ut med den svårslagna lokalkännedom och specialkunskap som vi får på köpet. Det är folk som vet vilket varv som har öppet och som är bäst på vad. Eller vem som har har det där specialverktyget som kan rädda båtsemestern här och nu på plats. Mycket kan också lösas med ett enkelt telefonsamtal och en påminnelse om att kontrollera dödmansgreppet, luftskruven på bensintanken samt att reglaget står i neutralläge innan man gör fler startförsök.

Duktiga mångsysslare

De flesta medarbetare som är knutna till Sjöassistans är sålunda skärgårdsbor som bor och verkar där ute bland kobbarna och skären. Det är duktigt folk som på skärgårdsbors vis är mångsysslare för att få det att gå ihop. Det kan vara trädfällare, bryggbyggare, sjötaxiförare och allt möjligt.

– Och det, menar Jan Josephson, är ytterligare en vinst i sig, att vi på så sätt kan stötta glesbygden och bidra till verksamheten i skärgårdarna.

Men det stannar inte där – heller…

– Ytterligare en vinst, inte minst för miljön, är att vi ofta kan stå till tjänst med lyftkranar och landtransporter av båtar till båtmekaniker och varv långt upp på torra land som kanske inte har lika mycket att göra i juli då olyckan ofta är framme.

– Det är betydligt snabbare, billigare och klimatsmartare än att bogsera allehanda haverister på sjön till ett varv som troligtvis är överbelastat i juli när det oftast sker.

Räddar dyrbar semestertid

– Till syvende och sist handlar det ju om att ta vara på dyrbar semestertid och att kunden snabbt ska komma på egen köl igen, avslutar Jan Josephson.