Krönika – vad båtlivet egentligen handlar om

Vet du hur många meter det går på en sjömil och om sjökort 616 räknas som specialkort eller skärgårdkort? Kan du förresten slå en pålstek med bara en hand? Imponerande – men föga användbart där ute i verkligheten.

Hangö-idyll
Teori och intyg i all ära men det finns mycket som man inte kan läsa sig till menar krönikören Elias Johansson Rimsby.

Egentligen handlar det bara om takt, ton och sunt förnuft och där skulle denna krönika kunna sluta. Men eftersom detta saknas här och var på sjön så får det bli några rader till. För tydlighetens skull är det absolut inget fel på teoretisk kunskap som mynnar ut i allt från Förarintyg och Kustskeppartintyg till Utsjöskepparintyg och allt vad det heter. Tvärt om – men det finns också annat som är bra att känna till.

Inga pekpinnar

Här ska det alltså handla om kunskap som man inte kan läsa sig till men som sparar såväl tid som pengar, pinsamheter och besvär. Inga pekpinnar – bara några enkla tips till förbättringar som känns angelägna.

Ta bara missuppfattningen att vinden skulle vara något som bara seglare måste anpassa sig till. Inget kan vara mer fel. Speciellt vid tilläggningar. Med en segelbåt kan man komma undan efter en ganska klantig manöver med äran i behåll – tack vare kölen och måttlig avdrift. Med motorbåt krävs en osannolik tur för att lägga till snyggt utan koll på vindriktningen. Total stiltje funkar också.

Låt tummen jobba!

Vill man ha fler exempel så behöver man bara iaktta båtfolket där ute. Ett kunnigt släkte över lag men med utrymme för förbättring. En betydande andel skulle till exempel behöva ge motorbåtens trimfunktion lite mer uppmärksamhet. Motorns eller drevets trimvinkel är som bekant helt avgörande för båtens så kallade attackvinkel. Något som i sin tur är helt avgörande för såväl farten som komforten ombord under färd. Om det inte är skäl nog att bjuda in höger tumme i körandet så kanske mängden bränsle som man sparar är det.

Nästa grej är allehanda nödvändiga manövrar som kräver lite planering. Utan en plan är det annars bäddat för kaos oavsett det gäller en gipp, att ta in ett rev, att slussa eller något annat. Tydligaste exemplet är återigen tilläggningar. För en del rinner denna manöver som en vårbäck. För andra är varje delmoment en överraskning. ”Oj, var är fendrarna?” ”Finns det ingen aktertamp?” ”Fan vad det var grunt!” ”Varför har ingen trasslat ut ankarlinan?” ”Felicia för helvete – kan du hjälpa till här!”

En del får säga ”snöre”

Sist men inte minst finns det en oändlig mängd oskrivna regler som ingen nybörjare kan förväntas kunna. Men som man kan snappa med hjälp av en nypa lyhördhet och ett uns iakttagelseförmåga i en lämplig kombination. Snart nog förstår man till exempel att man bara bör röra sig för om masten på andras båtar i populära gästhamnar när man har lagt till på bredden i flera led. Likaså lär man sig att aldrig köra båt med fendrarna ute och att hålla lite låg profil i gästhamnen efter att flaggskottet har skjutits av om aftnarna. Sedan måste man vara en väldigt erfaren och/eller meriterad sjöfarare (helst seglare) för att få säga ”snöre” och ”vänster” utan att folk himlar med ögonen. Listan över oskrivna lagar kan göras väldigt lång.

Fokusera på rätt saker

Så för all del – fortsätt gärna att förkovra dig i deviationer, fyrkaraktärer och hur man känner igen ett ”ej manöverfärdigt bogserfartyg med släp på mer än 50 meter” när man bara ser lanternorna”. Alltid imponerar det på någon. Men glöm inte det andra.

Konsten att slå en pålstek med bara en hand – för den delen – sorterar jag in där den hör hemma. Under kategorin partytrick.