Batteribyte i båt – det ska man tänka på
I en serie videor fixar vi tillsammans med Svenska Sjö upp en Elan 310 inför Gotland Runt. En del av arbetet är att få finess på batteribanken.
För att allt skulle bli rätt tog vi hjälp av experten Per Ingberg, som förutom att vara en eminent båtfixare också är skadechef på Svenska Sjö båtförsäkringar. I videon ovan ger han oss sina tips och visar hur man enkelt säkerställer batteriernas skick – på egen hand.
Oavsett om man ska ut på kappsegling, semester, världsomsegling eller bara stånka igång motorn för en snabb dagstur är ström något som behövs. I alla fall i de flesta båtar.
Andra har också läst:
När vi rustar upp den grundstötta Elan 310:an som blivit stående på land i tre års tid var just batteristatusen något som oroade oss. För att göra allt rätt och slippa onödiga stötar tog vi hjälp av ett proffs.
– Att göra en kontroll av batterier är något som de flesta klarar av att göra på egen hand. Vad man däremot behöver är en batteritestare. Har man inte en själv så är det vettigt att försöka låna en, säger Per Ingberg.
Varför man kan behöva byta batteri i båten
Förutom att få ut mer av batteriet och ha trygghet i att banken räcker så länge som den ska, så finns det dessutom säkerhetsaspekter. Det är generellt större risk att ett gammalt batteri fattar eld än ett nytt.
… men det finns några saker att tänka på
– Om du behöver skaffa en ny batteribank är det klokt att se efter så att polerna på de nya batterierna sitter ungefär likadant som på de gamla. Ta bilder, mät och fråga din marinhandlare. Man kan heller inte byta från bly- till litiumbatterier utan att göra en del nya inställningar innan man sätter igång systemet, säger Per Ingberg.
Hur själva kontrollen av batteriet går till demonsterar Per i videon längst upp i artikeln men här kommer en liten lathund: