Djupdyk i 66 knop under Saltsjöloppet
Saltsjöloppet 2013 geomfördes i fantastiskt högsommarväder med lätta vindar och inga vågor. Det betyder högfartsväder men också att många fritidsbåtar är ute och drar upp oberäkneliga svall. Det blev två rejäla svallvågskrascher.
Det var höstdimma på morgonen men lagom tills det var dags för start hade den lyckligtvis hunnit lätta. Det blev en kanonfin dag och många åskådarbåtar tog sig ut och fick både vackert väder och spännande underhållning.
Saltsjöloppet startar vid Dyviks marina strax norr om Åkersberga. Banan offentliggörs först kvällen innan start, för att ingen ska hinna kontrollera vattnen mer än någon annan och för att göra navigeringen till en större utmaning. Banan visade sig bli en slinga kring Furusundsleden samt en avvikare ner mot Trälhavet och Saxarfjärden.
Förarna hade mest besvär med svallvågorna. Det är ju livlig båttrafik såhär års och när man kör riktigt fort är det väldigt svårt att hinna upptäcka svall och bedöma om man måste dra av eller inte.
En krasch inträffade redan direkt efter start där Marcus Friberg Z-27 fick ett jättelyft över ett svall med påföljande tvärdykning. Marcus och Linus fick en rejäl snyting.
Lyckligtvis klarade sig både förare och navigatör utan större skador, men en trip till akuten blev det för föraren Marcus Friberg.
– Mackan mår bra men är bra mör i nackens främre muskler, hjälmen slets av huvudet och bandet under hakan skalade hud och kapade upp ett jack i hakan. Tungan och musklerna runt omkring är bra sega men så är det ibland. Vi hade tur, skriver Team Hansen Marine på sin Facebooksida.
Teamet jämför sin krasch med den man kan se i inledningen i den här videon.
– Det var inte höga vågor alls men i hoppet fick vi kontakt med en vågpuckel på bakre delen av båten som gjorde att fören vinklades rakt ned i sjön. Dyklisterna höll emot tills däcket och däckstöttorna brast och sen var det över. Luckan i däcket lossnade med gängsatserna den satt med. Grabbräcket lossnade då bakre fästet följde med däcket ned i skrovet, berättar teamet.
Den andra kraschen i racet stod Magnus Pettersson för och båten fick rejält med stryk.
Lite senare under racet gjorde ”klasskompisen” Magnus Pettersson Z-44 en liknande krasch. Även den här gången klarade sig han och navigatör Oskar Magnusson utan stora skador.
Värre var det med båtarna. De slogs sönder ganska brutalt. Det blev ett stort hål i däck hos Friberg och en meter av fören slogs av för Pettersson.
Jag och min navigatör Mikael Vesala lyckades prestera en andraplats när de vanliga toppbåtarna gick omkull.
Foto: Björn F.
För mig och min inhoppade navigatör, seglarkompisen Mikael Vesala, gick det över förväntan. Vi gasade in på silverplats i vår klass med en snittfart på 62,7 knop över 61,2 sjömil, mot vinnarna, Thomas Johansson och Seth Karlström som höll 65,1 knop i snitt. Läs resultat här.