Bildreportage: Höstsegling genom kameralinsen
Skippos fotograf Philip Karlberg tog kameran och stack ut på höstseglats. Med sig hem fick han förutom spektakulära bilder en insikt om att hösten sannolikt är båtlivets bästa årstid!
Det finns de som sjösätter båten lagom till midsommar och tar upp båten direkt efter semestern. Sån är inte jag. Faktum är att jag faktiskt seglar som minst under sommaren. Anledningen till det är att jag har många andra fritidsintressen och jag har svårt att få med familjen ut på sjön under sommaren. Mina gamla seglarvänner har dessutom flyttat från stan, vilket inte gör saken lättare.
Efter ca 20 år i olika båtklubbar med fasta sjösättnings- och upptagningsdatum, båtvakter och städdagar m.m., så sade jag upp mitt medlemskap i år. Så från och med i vinter ligger jag på en kommersiell marina där jag själv kan välja när jag ska sjösätta och ta upp. Jag behöver inte ens närvara vid upptagningen. Visst, det kostar lite mer men så har jag kunnat förlänga säsongen med en hel månad också.
Visst är det härligt att sitta på solvarma klippor i solnedgången under sommaren, sippandes på ett glas vin medan man känner doften från grillen, men för varje år som går så uppskattar jag allt mer att segla på hösten. Det är något speciellt med det. Luften är krispig, vattnet har ännu inte hunnit bli kallt, solen står lågt hela dagen och kastar långa skuggor, och man har hela skärgården för sig själv. I höst hann jag med två segelturer, varav den sista var förra helgen. Och vilka helger det blev!
Den första segelturen, i slutet av september, startade med lätt regn och friska vindar. Jag och mina kompisar hade tagit ledigt så vi kom iväg på fredag morgon. Eftersom det skulle regna och blåsa kuling på natten, så valde vi att segla till Sandhamn och ta en middag på värdshuset första kvällen. Så här års är det skönt att ligga säkert i hamn och till skillnad från på sommaren så kan det vara riktigt mörkt om nätterna så här års. Så om man skulle behöva flytta på sig och hitta en ny naturhamn på natten, så är det inte fullt lika enkelt.
Andra dagen var det strålande sol och något svagare vindar. Vi seglade söderut till sälskyddsområdet Själberget utanför Biskopsön, som inte har besöksförbud den här tiden på året. Tyvärr såg vi inte några sälar den här gången, men det blev en fin segling genom ytterskärgården ändå så det gjorde inget. Eftersom solen går ner tidigt så här års, så gäller det att lägga till i tid. Särskilt om man planerar att laga mat utomhus, vilket vi gjorde denna dag. Denna natt skulle det vara lätta västliga vindar och vi hittade en fin lite kobbe strax norr om Söderö med en magnifik utsikt över horisonten.
Den andra segelturen, som gick av stapeln förra helgen, var minst lika härlig. Jag och en kompis kom iväg efter jobbet på fredagen och vi fick en otroligt fin segling ut mot Biskopsön i solnedgången. Vi visste att det förmodligen skulle vara mörkt när vi lade till i Koxviken, så vi hade pannlamporna redo. Men eftersom jag har varit där väldigt många gånger förut, fem gånger bara i år, så kan jag i stort sett varenda sten i den viken. Så jag kände mig ganska bekväm med att lägga till där även i mörker. Vi var helt själva när vi gled in i viken och det var fortfarande lite ljus kvar när vi lade till runt kvart i sju på kvällen.
Andra har också läst:
Senare på kvällen öppnade sig en helt fantastisk stjärnhimmel ovanför oss. De mörka nätterna så här års gjorde att man kunde se vintergatan klart och tydligt, och efter ett tag så såg vi dessutom norrsken. Helt fantastiskt!
Dagen därpå skulle vi egentligen ha seglat vidare, men återigen så skulle det blåsa kuling kommande natt, och det finns få vikar som ger lika bra skydd som Koxviken, så vi beslöt att ta det lite lugnt och helt enkelt ligga kvar där en natt till.
Framåt eftermiddagen hamnade vår båt i skugga av träden, så när det blev dags för middag så beslöt vi oss för att ta med vårt pick och pack och knalla upp till den högsta klippan och grilla där istället. På så sätt fick vi en extra timme innan solen gick ner och utsikten var det ju inte något fel på heller.
Även sista dagen bjöd på strålande sol och vi fick en fin segling förbi Norsten och Fjärdlång, innan vi styrde norrut mot Ingarö. Vi såg massor av havsörnar den här helgen. Så många att vi tappade räkningen efter 15 stycken.
Att segla på hösten är verkligen helt fantastiskt. Man slipper trängas i vikarna och dessutom finns det en massa fler öar att upptäcka eftersom många fågelskyddsområden inte är begränsade så här års. Så jag kan verkligen rekommendera att behålla båten i sjön lite längre om ni har möjlighet. Efter en lång och kall vinter och alla timmar som läggs under vårrustningen, så är det ju inte mer än rätt att förlänga säsongen en månad till.
—
Text och foto Philip Karlberg.
För att läsa fler av Philips äventyr och ta del av hans bilder, gå in på www.philipkarlberg.com.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…