Flygande katta för folket

Foilingfebern fortsätter att ligga högt i seglarvärlden. Nu lanserar katamarantillverkaren Sail Innovation en F18-katamaran som ska säljas seglingsklar. Enligt testerna klarar den över 26 knop i bara 5 m/s.

Formula 18 är Sveriges största katamaranklass och faktiskt en av de mest aktiva seglingsklasserna, åtminstone i Stockholm. Flottan har växt stadigt senaste åren och det lär knappast gå ner nu när det råder flerskrovshysteri efter America’s Cup.

Men om man inte nöjer sig med att segla runt i 20 knop, om man struntar i kappsegling och bara vill vara snabbast i viken borde man beställa en F18-med foils, eller bärplan som det heter på svenska. Målet är förvisso att det ska bli en entypsklass och om man kan få ett mätbrev i SRS och delta på diverse distansseglingar lär man bli vida kän.

Flygsegling till folket
Vissa kanske tycker det är att ta i att kalla F18-segling folkligt. Åtminstone om det innebär att man kan flyga fram i över 30 knop, vilket Flying Phantom säkerligen ganska enkelt kan göra om det nu går i över 26 knop redan i 5 m/s. Men faktum är att säkert hälften av alla som seglar F18 i Sverige idag är över 40, och alla är inte supererfarana seglare. Hur stort steget är från att bara segla på ett skrov och stå i trapets till att foila fram över fjärdarna, det återstår att se.

Båten heter Flying Phantom och kommer att bli världens första serieproducerade ”vanliga” bärplanskatamaran.

Utvecklad med Cammas
Designern Martin Fischer har jobbat tätt med den franske seglargurun Franck Cammas som tidigare haft rekordet av non-stop runt jorden och är senaste vinnaren av Volvo Ocean Race. Cammas har vann nyligen också ”Lilla America’s Cup” där man seglar så kallade C-katamaraner som har både vingmast och numera även bärplan.

Nya Flying Phantom har utvecklats med Cammas C-Class-katta som prototyp. Men den ska vara mycket mer förlåtande och enklare att segla. Under utvecklingen har många som seglar amatörer som seglar vanliga F-18-katamaraner agerat testpiloter och visat sig att bemästra den väl.

Franck Cammas C-Class-katamaran har stått som måttstock under utvecklingen av Flying Phantom.

Båten kommer att lanseras på båtmässan i Paris i december och första leveranserna ska ske i vår. Det är fortfarande oklart vad priset hamnar på men en gissning är att det blir minst en kvarts miljon. Säkert mer.

Läs mer på www.sail-innovation.com.