Zulu + Oxe = 50 knop på en liter/nm med dieselutombordare
Man tager en potent högfartsbåt och hänger på något så oväntat som en dieselutombordare. Voila – så får man en särdeles bekväm och effektiv och bränslesnål transportbåt. Se när vi testar och bland annat utmanar 900 bensinhäskrafter i acceleration!
Bekväm var ordet. Dock med en reservation. Det är svårt att gömma sig från fartvind och rykvatten ombord och vindskyddet för samtliga passagerare är under all kritik. Men så är detta också en prototyp.
Med detta sagt så kunde Skippos utsände båttestare sedan glädja sig åt en båt som är föredömligt effektivt och bekväm på en och samma gång. Effektivt – självklart – med tanke på det långa, smala, vassa och välutvecklade skrovet av racingkaraktär.
Men bekvämt? Jodå, det ska visa sig att båten är förvånansvärt trygg och stabil. Fattas bara då detta får samma skrov som på Zulu 33 som gör en bra bit över 90 knop med 2 x Mercury 450-hästare där bak.
Med tilltaget att nu göra båten mycket enklare genom att skippa den djupa och stora sittbrunnen, ta bort den stora vindrutan, ta bort RIB-tuberna och bygga i glas- istället för kolfiber. Samt – välja en dieselutombordare! Närmare bestämt en svensk Oxe på 300 hk, med förhoppning om att detta skulle bli en trygg och snål transportbåt som betar av sjömil i rask takt.
Fantastiskt låg bränsleförbrukning
Hemligheten ligger sålunda just i kombinationen lättdrivet skrov och en snål trotjänare till diesel som ändå trycker upp ekipaget i 54 knop om så behövs och med ett imponerande vridmoment och tillhörande acceleration. Och till en rimlig bränsleåtgång dessutom.
I 40 knop går det åt högst måttliga 0,85 liter diesel per sjömil. Nöjer man sig med 30 stannar bränslemätaren på under 0,7 liter (rekordet är enligt tillverkaren 0,63 i 30 knop, 0,72 i 40 knop och 0,92 i 50 knop – med en annan propeller). Den som prompt måste ge järnet får räkna med en bränsleåtgång på 1,06 liter per sjömil och då landar alltså farten på 54 knop. Samtliga förbrukningssiffror är imponerande låga, inte minst för att båten är 10 meter lång och inte särskilt lätt ( 1 600 kg) trots att den är rensad från all onödig utrustning. Med en propeller som är mer ämnad för låg förbrukning än fart har tillverkaren alltså nått ännu lägre förbrukningssiffror, men med lite lägre toppfart och lite mer vibrationer.
I all enkelhet
Testbåten är en prototyp, varför den lilla ruffen inte är inredd och att utförandet i stort är väldigt enkelt och inte mycket att skriva hem till mor om. Men det är trots den ringa utrustningen inte en superlättviktare då vikten utan motor är 1 600 kg.
Mer intressant är frågan om dieselalternativet är ett bra val?. Med tanke på ljudnivån, vridmomentet, bränsleåtgången och de glesa serviceintervallerna så är svaret ja. För att inte tala om accelerationen som var så pass imponerande att Skippos reporter kände sig manad att utmana en Zulu 33 med 2 x Mercury 450-hästare i en accelerationstest där dieseln stod stark.
Dyr i inköp
Men så var det inköpspriset. Oxe 300 kostar dubbelt så mycket som en bensinsnurra i samma storlek och det gäller att köra mycket båt, mer än 500 timmar, om det ska löna sig.
Se testen!