Skippo testar

Sea Ray SDX 250 Outboard – bäddat för sommar och sol!

Sittplatser och solbäddar för halva släkten i en solskensracer med fokus på drickshållare, USB-uttag, lyxigt utförande och hög komfort. Så lär vi känna Sea Ray SLX 250 Outboard.

”Olika som bär” må vara en urbota korkad beskrivning av Sea Ray SDX 250 Outboard i en jämförelse med systerbåten med inombordare. Men vi framhärdar i vår övertygelse och här följer ett försök att förklara oss.

Ty allt medan Sea Ray SDX 250 Outboard är snarlik sin systermodell i allt väsentligt när det gäller utförande, finish, lösningar och fokus på att vara den utpräglade solskensracer som båda båtarna är, så skiljer de sig åt när det gäller köregenskaperna.

Överglänser syrran i allt

När det kommer till toppfart, acceleration, förbrukning, ljudnivå, inköpspris, trimkänslighet, körglädje, och servicekostnader så har vi här en solklar vinnare.

Hamnen körde Sea Ray SDX 250 under fyra dagar i Amsterdam och kunde testa sjöegenskaperna ordentligt på det Holländska innanhavet. Vi fick stor nytta av att kunna fälla targabåten under alla låga broar. Vi hann också med att sova i ruffen under vad vi kallar Upptäcktsresan Holland.

I övrigt, med undantag för en något mindre slugt utformad badbrygga än på systermodellen, så håller Sea Ray 250 Outboard samma höga klass när det gäller antalet bekväma säten, solbäddar, sociala utrymmen och finesser för vattensport.

38 trygga knop

Ovanpå allt detta gläds vi åt stuvfack och utrymmen som överraskar. Vid en första anblick anar man knappt heller att det finns en liten ruff att övernatta i.

Förarplatsen får spridda skurar av ris och ros och när man ger benet så kommer man upp i 38 trygga – snarare än kittlande – knop.

Se testen ovan och läs jämför med hur Sea Ray själva beskriver sin båt.