Skippo testar

Nordkapp 905 Gran Coupe V12 – sport och familjekomfort

En potent fartbåt med Mercurys nya V12 600 hk där bak. Men också en familjebåt med en ombonad ruff och boendekomfort. Rörigt? Se testen och det skall klarna!

Urkraften, accelerationen, fartblindheten och körglädjen. Det är i mångt och mycket vad denna test handlar om. Fattas bara. Bak på akterspegeln sitter Mecurys nya värstingmotor, en V12:a på 600 hk.

Se också:
Nordkapp 905 Gran Coupe V12 – första intrycken från testen

Men det är inte allt. Bakom den tuffa fasaden döljer sig också en ombonad bobåt med toalettutrymme och kojplatser för en familj. Bekväma kojer dessutom – om man har turen att få en av platserna i förpiken. Vi har alltså att göra med en båt som ska klara allt. En vacker tanke som dock kan vara svår att realisera då man lätt fastnar i tveksamma kompromisser.

In i hetluften

Vi kastar oss rakt in i hetluften och noterar köregenskaper som imponerar på fler än ett sätt. Vad sägs till exempel om att Nordkapp 905 Gran Coupe V12 går betydligt tystare än vad vi någonsin hade vågat hoppas?

Förbrukningen får godkänt med ett litet plus i kanten. I 40 knop kommer vi undan med 2,24 liter per sjömil på en båt som är över nio meter lång och som i denna förstärkta version väger 3 000 kilo. I 30-35 knop går det åt 1,95 liter per sjömil.

Måttlig sikt

Som förare kontrollerar man alltså 600 riviga hästkrafter från en ergonomiskt väl genomtänkt förarplats och vore det inte för en del blänk i såväl sido- som frontrutan så hade körglädjen varit total. Det gäller att vara på alerten om man inte ska missa ett sjömärke eller någon annan farlighet i en reflex.

Levereras med en varning

Här är det också läge att skicka med en liten varning. Det är lätt att bli fartblind bakom ratten på Nordkapp 905 Gran Coupe V12. I farter upp mot 55 knop blir skärgården skrämmande liten och stora fjärdar avverkas svindlande fort.

Gasa lagom

Likaså är det lätt att glömma bort att man rattar omkring ett fullfjädrat semesterboende när man kör. Ett boende vars inredning inte är byggd för att studsa över vågtopparna i racing-takt.

Se testen!