Skippo testar

Faster 495 – smidig grovis för hårda tag

Grov, stabil och praktisk. Faster 495 rör sig i gränslandet mellan en fritidsbåt och en arbetsbåt – med en klar dragning åt det senare. Se testen!

En båt som saknar allt av fräcka finesser, flärd och publikfriande lösningar. Så skulle Faster 495 kunna beskrivas. Men man skulle också kunna säga att den är befriande kompromisslös.

Se också:
Faster 495 – första intrycken från testen

Oavsett vad så har den allt som skapar en riktig arbetsbåt där ett särdeles stryktåligt skrov, rejäla halkskydd och en befriande rak och enkel layout bara är några exempel. Till det kommer stabila köregenskaper som inte överraskar på något sätt. Hamnen testade Faster 495 i minst sagt stökiga farvatten utanför Helsingfors under en pressvisning där de stabila sjöegenskaperna verkligen kom till sin rätt och där denna blott 4,96 meter långa båt kändes föredömligt trygg.

Trygg och stabil gång

Med en Honda 60 hk på akterspegeln kommer man upp i knappt 30 stabila knop. Stabila för att båten saknar steglister och planar fram med förhållandevis mycket skrov i vattnet. Bäst trivs Faster 495 i trakterna kring 17-23 knop då man kommer undan med en förbrukning på 0,4 liter per sjömil.

Inga solbäddar!

En av båtens stora poänger är modulsystemet som gör att båten kan möbleras efter behag. Får det till exempel lov att vara en, två eller många tofter att sitta på och förvara prylar i? Är kanske så mycket fri durkyta som möjligt ändå att föredra? Att båten sedan saknar såväl solbäddar som badbrygga i aktern är helt i linje med dess yrkesmässiga inriktning.

Snitsig förarplats

Sist men inte minst kammar Faster 495 hem pluspoäng för sin styrpulpet som inte bara är rejält tilltagen utan som också har har en finess i form av utfällbara förlängningar av pulpeten. Enkelt beskrivet är det glasdörrar som fälls ut och som skyddar effektivt från fartvind och rykvatten. Något som vi verkligen inte är bortskämda med på mindre styrpuklpetbåtar.

Se testen!