Alukin SCR 850 – råbarkad hårding med ombonad ruff
Rubriken säger det mesta. Alukin SCR 850 är något så ovanligt som en funktionell arbetsbåt med duglig boendekomfort. Se testen!
Till det yttre en hårding med allt av breda gångbord, stora lastytor, strålkastare i bogen, grova halkmönster och svetsfogar, rejäla grabbräcken och höga trösklar. Men under skalet döljer sig något som i mångt och mycket gör Alukin SCR 850 till en duglig semesterbåt.
Se också:
Alukin SCR 850 – första intrycken från testen
Test: Vector 85 MFC – mer stridsbåt åt folket
Funkar på semestern
Må vara att köket begränsar sig just bara ett kök och inte ett fullfjädrat pentry. Och må vara att toaletten just bara är en toalett och inte ett separat toalettutrymme. Vi vill ändå påstå att det funkar under en förlängd weekend med familjen. Speciellt som man har lagt mycket krut på det viktigaste i en semesterbåt. En komfortabel och mycket ombonad ruff med bekväma kojer.
Påkostad förarplats
Till detta kommer en rad finesser som uppskattas av såväl yrkesfolk som semesterfirare där en rejäl värmare som står pall för det mesta av minusgrader bara är ett exempel. Listan kan sedan byggas på med en föredömligt väl utformad förarplats med påkostade stolar, logisk instrumentering och bra sikt åt alla håll – de breda rutramarna till trots.
Står pall för det mesta
Med Alukin SCR 850 kommer också trygga sjöegenskaper och det ska mycket till innan man drar sig för att kasta loss på grund av vädret. Med 19 graders V-botten räcker för att hålla de elakaste av brottvågor stångna samtidigt som båten är någorlunda lättdriven. På minuskontot noterar vi ett jädrans skramlande i så gott som alla luckor. Något som enkelt skulle kunna avhjälpas med gummilister.
1,5 liter i 30 knop
Med en Mercury 300 hk där bak kommer vi upp i en toppfart på 42 knop. Vettigast, kan tyckas, är att hålla sig i trakterna kring 30 knop då man kommer undan med en förbrukning på 1,5 liter bensin per sjömil. Övriga förbrukningssiffror lyder så som följer:
35 knop – 1,64 liter per sjömil
40 knop – 2,10 liter per sjömil
42 knop – 2,25 liter per sjömil
Se testen!