Sea Ray 210 SPX – med tydlig fallenhet för vattensport
Bra acceleration, en gudabenådad badbrygga, dränerade och rejäla stuvfack samt två alternativa infästningar för draglinan. Sea Ray 210 SPX har en uppenbar fallenhet för vattensport – men kan mer än så.
Sommar i Cannes och stökiga farvatten. Men nya Sea Ray 210 SPX kämpar på över vågtopparna och gör så med den äran. Inte minst med tanke på dess ringa storlek på dryga 6 meter. Vore det inte för sätena och förarmiljön, som man hade kunnat förvänta sig mer av, så hade detta varit en fullträff.
Liten men rymlig
Men vi ska ta det ifrån början och konstatera att denna rappa bowrider är resultatet av många års förfiningar och förbättringar där erfarenhet lagts till erfarenhet så pass att plumparna i testprotokollet nu är ytterst få. Ta bara en sådan sak som det generösa antalet stuvfack. Eller inredningslayouten för den delen som gör Sea Ray 210 trivsam att vistas ombord på även under längre tider.
Kanske är det ändå som dragbåt för vattensport som den gör sig bäst. Därav två två alternativa infästningar för draglinan varav den ena föredömligt högt upp och midskepps på targabågen. Och därav en badbrygga med rejäla halkskyddade ytor och en förvisso högst alldaglig badstege. Men – och här kommer det – en finess som gör att man bekvämt kan sitta ned och trä på sig wakeboarden helt krångfelfritt. Samma finess kan för övrigt också dubblera som världens största fotbad.
Så fortsätter det i en båt som känns genomtänkt i stort och smått och som på bästa amerikanska manér kan trolla fram bekväma solbäddar/stolar även där man kanske inte anar.
Med en 4,5-liters Mercruiser V6 (250 hk) kommer man, efter lite finlir med trimmet, upp i 40 knop och mer därtill om man inte som Skippos utsända båttestare måste stångas med krabba och tidvis elaka vågor. Om man sedan tar sagda båttestares råd så sparar man en hacka om man satsar på en transistorradio i båten istället för den befintliga ljudanläggningen som går lös på 30 000 euro(!).
+1 000 000 kronor
Priset för en grundutrustad Sea Ray 210 SPX ligger på i runda slängar på en dryg miljon kronor (med Mercruiser V6 250 hk).