Skippo testar

Tärnskär 25 – gubbig eller förföriskt klassisk hyttbåt?

Gubbig? Njaej, snarare klassik om man frågar Skippos båda utsända båttestare som också slår fast att Tärnskär 25 mer stabil än temperamentsfull.

Mycket våt yta i planingsfart. Det är det rakt motsatta mot vad tävlingsförare och våghalsiga fartfantaster eftersträvar. Men så har Tärnskär heller inte fallit för frestelsen att utveckla någon typ av racer så som i fallet med många konkurrerande aluminiumbåtar.

Den som vill balansera skyhögt på strategiskt placerade steglister får sålunda leta vidare. Här har vi snarare att göra med en trygg och stabil framfart i alla lägen och en toppfart på strax under 42 knop med 300 hästkrafter där bak.

Till detta kommer en föredömligt tyst och slammerfri tillvaro ombord och därmed har vi också ringar in båtens karaktär. Den ska funka i alla väder och när helst inte isen ligger allt för tjock. Punkt!

Trädetaljer och robusta finesser

Att Tärnskärs insida matchar de trygga köregenskaperna väl gör inte saken sämre. Vad sägs om trädetaljer som piggar upp tillvaron? Eller att båten på det hela taget har en sinnrik layout med tillhörande finesser? Om man till äventyrs skulle vilja trolla fram en aktersoffa för fyra så går det i ett huj. Får det förresten lov att vara ett extra säte i utrymmet framför hytten – häpp!

Speciellt för denna båt är också att den har skarndäck värda namnet och som faktiskt går att röra sig längs med äran i behåll- Och ja – det stjäl en del utrymme från insidan men nog är det värt det?

Men åter till köregenskaperna där trygg och stabil är återkommande ord. Med tyngdpunkten planerad något längre bak än vi är vana vid så ska det mycket till innan Tärnskär 25 dyker i en våg ens i de stökigaste av farvatten. Med sagda Mercury V8:a på 300 hästkrafter så kommer man undan med en förbrukning på 1,4 liter per sjömil i 30 knop. Övriga förbrukningssiffror lyder såsom följer:

Bränsleförbrukning:
20 knop – 1,3 liter/sjömil
25 knop – 1,35 liter/sjömil
30 knop – 1,4 liter/sjömil
35 knop – 1,7 liter/sjömil
40 knop – 2,2 liter/sjömil
42 knop – 2,3 liter/sjömil

Se testen där Tärnskär 25 framstår som en trygg, praktisk och lite gubb… eh klassisk laståsna, arbetsplattform och allvädersbåt.