Skippo testar

Diamant 650s – Mini Transat byggd för semestersegling

Det blåser 3-13 meter per sekund och Skippos reporter ska få uppfylla en dröm om att hårdtesta en ”Mini Transat”-båt. Men platsen är inte Atlanten utan Saltsjöbaden och båten är anpassad för semestersegling.

När jag var i 20-årsåldern drömde jag och säkert många med mig om att äga en Mini Transat-båt, eller 6.50 Classe Mini, som den egentligen heter. Men precis som de flesta andra med samma senpubertala drömmar blev jag itutad att det var en idiotisk idé att faktiskt skaffa en.

Och visst. Jag hade nog i ärlighetens namn snarare seglat runt i skärgården än satsat över Atlanten, och som semesterbåt är kanske en kappseglingsutrustad ”Mini” kanske sådär usel som folk sa.

De begagnade exemplaren är i vilket fall mer ofta än sällan väldigt slitna och därtill minst sagt spartanskt inredda. Seglingsmässigt kommer de också mest till sin rätt i ordentligt mycket medvind ute på havet där de kan sticka iväg i vilda surfar upp mot 20 knop.

Men ändå, de är ju coola båtar!

Det polska varvet Klobuk Yacht tycker precis som jag att Mini-båtarna förtjänar mer än att bara vara råa kappseglingsmaskiner och lanserar därför Diamant 650s. Den har precis samma skrov som en kappseglingsvariant av modellen men med helt annan utrustning, målet är att den tillochmed ska tilltala små familjer.

Skrovformen förlåter centerbordet

Till skillnad från den racingorienterade systermodellen och de mer regelrätta Mini Transat-båtarna är Diamant 650s utrustad med ett lyftbart centerbord istället för en fast köl. Detta kommer med sina fördelar, båten blir trailerbar och kan enkelt glida längst in i de bästa badvikarna.

Samtidigt är avsaknaden av köl något som snabbt straffar den ouppmärksamme rorsmannen på kryss. Det kanske inte är något större problem i stabila vindar till havs men i byiga skärgårdsvindar blir det påtagligt.

Råkar man gå några grader för högt dröjer det inte länge innan båten börjar driva i sidled och samma sak gäller om man är lite sen med att släppa på storskotet i kraftiga vindbyar. Båtens bredd gör också att man snabbt märker resultat av att flytta runt vikten ombord. Kort och gott kan säga att gillar man sportig segling så får man lön för sina insatser. Men att latmaskar snabbt blir straffade.

En välutformad sittbrunn…

Diamantens breda form har många fördelar. Man har till exempel verkligen kunnat ta ut svängarna och få till en bra layout som passar oavsett om man slöseglar, kränger eller sitter och tar en kopp kaffe i morgonsolen. Var man än sitter så går det inte att klaga på komforten, iallafall inte om man korrigerat sin utgångspunkt till små spartanska segelbåtar.

En klurig finnes är det stora stuvfacket i aktern. Som ett tillägg på kundens förfrågan kan detta bli en motorbox men vi tycker att man ska behålla det som stuvfack då det ger gott om plats för blöta tampar, ankare, landström och så vidare.

De stora ytorna gör också att man själv kan anpassa båten efter sitt eget tycke, antingen på egen hand eller vid beställning. Det senare valet är något man uppmanas till.

…och urmysig ruff

Båten vi har seglat är utrustad med all typ av komfort och teknik som man kan tänkas vilja ha. För att hålla vikten nere men samtidigt skapa en ombonad känsla i ruffen har man använt sig av supertunna fanerade plywoodskivor.

Det breda förskeppet gör att man utan problem får plats att sova två personer fram i fören. Strax akter om v-kojen finns dessutom såväl toalett som pentry – imponerande för en båt som inte mäter mer än 6,5 meter.

Men det går också att få den i en mycket mer avskalad version.

Ett överkomligt pris men lite anpassning krävs

Det går med andra ord att plocka russinen ur kakan vad gäller val av köl, inredning, segel, rigg och så vidare. På så vis kan man komma ganska så långt mot sin egen idé om hur båten bäst bör utformas och vad som är det slutgiltiga ändamålet.

Vad man inte kommer undan är att detta är en båt som lär tilltala de som gillar att segla aktivt och nå höga farter på en lite snävare undanvind. Därför tycker vi också att man bör se över hårdvaran ombord. Kanske överväga att uppgradera till en riktig storskotsskena eller en annan lösning för att smidigare kunna skota storen, samt ett bättre motorfäste och ett rejält peke som håller för en stor gennaker.

Många knop per krona

Det är därför svårt att sätta ett exakt pris. Den båt vi testat är som tidigare nämnt utrustad för högsta möjliga komfort och då landar prislappen på 900 000 kronor med elektronik och laminatsegel.

Kan man tänka sig göra avkall på allt lull lull går basbåten med dacronsegel och enklare inredning för 500 000 efter svensk moms.

Vill man ha en mer racerbetonad båt med fast köl för att sedan bygga ihop resten av båten på egen hand börjar denna på 375 000 kronor.

Det känns ändå prisvärt. Inte minst om jag drömmer mig bort till en hård slör på havet och räknar knop per krona. Kanske borde jag och alla andra som en gång var 20 år skaka igång drömmarna om en Mini Transat igen?