Skippo testar

Beneteau First 18 – den bekymmersfria snabbseglaren

Lekande lätt planing i 14 knop – men Beneteau First 18 har fler ess i rockärmen än så. När Skippos testlag ger sig ut på en blåsig Baggensfjärd blir det åka av på riktigt. Men seglingen får också ett abrupt slut..

Vad krävs för att världens största båtkonglomerat ska få upp ögonen för små snabba segelbåtar? Det är en nöt som slovenska Seascape knäckt och en fråga som vi tror oss kunna sammanfatta med tre ord: lättskött, snabbt och ett rågat mått av seglingsglädje.

Beneteau First 18 SE, eller Seascape 18 som den tidigare hette, är inte på något sätt en nyhet. Lanserad redan 2008 men än idag aktuell i en aktiv kappseglingsklass nere på kontinenten där glada amatörbesättningar sätter det roliga med segling i första rummet.

Till skillnad från den mer presitigeladdade J/70, som förvisso är större både till båt och klass, är väldigt få av de som ställer upp i entypsregattor med First 18 proffesionella seglare.

Med andra ord bjuder denna lilla snabbseglare på en betydligt mer förlåtande klass där man mer ofta än sällan ser familjebesättningar vara med och fajtas.

Inbyggda fartresurser som heter duga

Under Skippos test av denna lilla ”pocket rocket” blåste det friskt på Baggensfjärden. Trots detta sköttes seglingshantering och styrning helt odramatiskt av två personer.

Tack vare sin lätta vikt, sitt generösa segelelplan och jolleliknande manér är båten väldigt intuitiv att segla. Små justeringar ger direkt utväxling och man blir snabbt motiverad till en aktiv segling för att nå de där magiska tvåsiffriga farterna.

Det är nämligen då båten visar sig från sin allra bästa sida.

Med den 32 kvadratmeter stora gennakern uppe planar båten iväg och med en vindstyrka strax över 10 meter per sekund når man toppfarter uppemot 14 knop på platt vatten. Något som alla med en kärlek för segling bör få uppleva.

Vad byter man då bort? Jo, det ska sägas att kryssförmågan i First 18 inte är den främsta, mycket till följd av den fällbara kölen på blott 125 kilo. Å andra är det här som båtens kanske främsta USP finns.

Packad och klar på trailer inom 30 minuter

Övning ger färdighet och första gången lär det tar längre tid än en halvtimme men grundkonceptet i First 18 är att den ska vara bekymmersfri. Masten fäller man ensam, bommen förvaras i ruffen tillsammans med seglen och båten dras upp på den i priset medföljande 80-trailern.

På så vis blir blir det plötsligt inte särskilt långt ner till kontinenten där det arrangeras allt från 24-timmarsseglingar till europamästerskap. Där får man förvisso ta in på hotell om man inte råkar vara väldigt förtjust i sin gast, isåfall går det att sova två personer i ruffen när det väl kniper.

Se testet och missödet som Skippos testare att halta tillbaka in till kaj!